Pytanie:
Przygotowujemy się do postępowania, którego przedmiotem zamówienia jest usługa wdrożenia zintegrowanego systemu zarządzania uczelnią wraz z dostawą oprogramowania, licencjami i szkoleniami. Przedmiot zamówienia obejmuje obszary dotyczące kadr, płac, finansów, nauczania, dziekanatów, rekrutacji. Czy opisując swoje środowisko sprzętowo - programowe przeznaczone dla systemu, które posiadamy możemy podać, że platforma sprzętowa jest oparta o serwery konkretnego typu, o systemy Windows? Cały sprzęt komputerowy dołączony jest do domeny opartej o usługę AD firmy Microsoft. Ponadto posiadamy zawartą w wyniku przetargu umowę na zakup oprogramowania i licencji dostępowych dla produktów firmy Microsoft. Dopuścimy oczywiście rozwiązania równoważne, ale chyba nie musimy "burzyć" całego środowiska, na którym zamawiający już pracuje i na które zostały wydatkowane środki publiczne. Jak możemy się bronić przed ewentualnymi zarzutami wykonawców biorących udział w postępowaniu, że ograniczamy dostęp do zamówienia dla wykonawców, którzy opierają swoje środowisko na produktach innej firmy niż Microsoft?
Ogłoszenia z kategorii Przetargi
-
Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przyczółek Grochowski" ogłasza przetarg nieograniczony na przegląd instalacji gazu oraz przegląd instalacji wentylacji grawitacyjnej oraz przebudowę drogi dojazdowej
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
WARSZAWA, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
-
Warszawski Rolno Spożywczy Rynek Hurtowy S.A. ogłasza przetarg otwarty na realizację inwestycji polegającej na dostawie i wdrożeniu infrastruktury serwerowej, sieciowej i systemów bezpieczeństwa IT
Ogłoszenie premium 23 dni do końca11.08.2025
OŻARÓW MAZOWIECKI, Mazowieckie
Przetargi, Przetargi na dostawę
Odpowiedź:
Opisywanie przez zamawiającego funkcjonującej już u niego infrastruktury teleinformatycznej nie narusza co do zasady ustawy Pzp. Pozwala natomiast na poprawne sporządzenie ofert przez wykonawców oraz spełnienie uzasadnionych potrzeb zamawiającego. Krajowa Izba Odwoławcza w uchwale z 27 września 2012 r. (sygn. akt: KIO/KD 80/12) stwierdziła, że jeśli zamawiający przewidywał, że zamawiane zestawy komputerowe będą wykorzystywane do pracy ze specjalistycznym oprogramowaniem powinien uzewnętrznić te okoliczności w opisie przedmiotu zamówienia. Zobacz: Zamawiający oceniając ofertę na podstawie kryteriów oceny ofert może żądać tylko wyjaśnień
Przedmiot zamówienia należy opisywać w sposób jednoznaczny i wyczerpujący, za pomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniając wszystkie wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty. W niektórych sytuacjach informacja o posiadanym przez zamawiającego środowisku sprzętowo - programowym przeznaczonym dla zamawianego systemu czy nawet o zawartych już umów na zakup oprogramowania i licencji dostępowych dla produktów firmy Microsoft, może stanowić niezbędny element opisu przedmiotu zamówienia.
Dokonywany w zgodzie z reżimem ustawy Pzp opis przedmiotu zamówienia nie powinien pozbawiać zamawiającego możliwości korzystania z posiadanych lub nawet założonych rozwiązań systemowych odpowiadającym jego potrzebom.
Wskazanie znaku towarowego jako danych wyjściowych
Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 18 lipca 2014 r. (sygn. akt. KIO 1329/14) orzekła, że ustawa Pzp nie powinna być stosowana i interpretowana tylko przez pryzmat pojmowanej absolutnie zasady równej konkurencji, a w oderwaniu od innego celu jakim jest dokonywanie racjonalnych i celowych zakupów. W orzecznictwie podkreśla się ponadto, że istnieje różnica pomiędzy wskazaniem cech zamawianego produktu przez określenie ich za pomocą znaku towarowego, patentu lub pochodzenia, a wskazaniem znaku towarowego, patentu lub pochodzenia jako danych wyjściowych umożliwiających wykonawcom prawidłowe przygotowanie oferty. Zobacz: Wykonawca może przeprowadzić prezentacje oferowanego przedmiotu zamówienia
Integracja z istniejącymi już systemami
Stanowisko takie zajęła Krajowa Izba Odwoławcza w wyroku z 30 czerwca 2011 roku (sygn. akt: KIO 1286/11): "W ocenie składu orzekającego, istnieje różnica między wskazaniem cech zamawianego produktu przez określenie ich za pomocą znaku towarowego, patentu lub pochodzenia, a wskazaniem znaku towarowego, patentu lub pochodzenia jako danych wyjściowych umożliwiających wykonawcom prawidłowe przygotowanie oferty. Pierwsza z opisanych sytuacji jest na bazie art. 29 ust. 3 ustawy Pzp niedopuszczalna, natomiast druga z nich może stanowić niezbędny element opisu przedmiotu zamówienia, choćby w zakresie integracji z istniejącymi już systemami u Zamawiającego, czy też migracji danych z systemów, która ma być dokonana po wdrożeniu".
Podstawa prawna:
- art. 29 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tekst jedn.: Dz.U. z 2013 r. poz. 907 ze zm.).
-
Treść zobowiązań gwarancyjnych nie może być sprzeczna z umową o zamówienie
Przetargi krok po krokuWykonawca zobowiązany jest wykonywać swoje obowiązki gwarancyjne zgodnie z postanowieniami umowy i zapisami specyfikacji istotnych warunków zamówienia oraz regulacjami kodeksu cywilnego. Wszelkie ograniczenia lub wyłączenia odpowiedzialności z racji gwarancji lub rękojmi, powinny być znane zamawiającemu i wykonawcy przed zawarciem umowy. -
Data uzupełnionego dokumentu może być późniejsza niż data składania ofert
Przetargi krok po krokuW przypadku uzupełniania dokumentów potwierdzających spełnienie warunków udziału w postępowaniu, uzupełniony dokument powinien potwierdzać spełnianie warunków udziału najpóźniej na dzień składania ofert lub wniosków. Nie oznacza to jednak, że data dokumentu nie może być późniejsza niż data składania ofert. -
Premiowanie podczas oceny ofert najdłuższych okresów gwarancji może prowadzić do nadużyć
Przetargi krok po krokuDopuszczalne jest ustalenie jako kryterium oceny ofert zarówno gwarancji, jak i gwarancji wraz z rękojmią. Jednak decyzja o tym, jakie kryterium zastosować, powinna być podjęta przez zamawiającego z uwzględnieniem konkretnych okoliczności. -
Jeżeli już na etapie planowania postępowania zamawiający zna przedmiot i przewidywaną wartość zamówienia, to wystarczy by wiedzieć, czy zastosować ustawę Pzp
Przetargi krok po krokuPodstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez zamawiającego z należytą starannością.