BZP: Budowa systemu kanalizacji sanitarnej w miejscowości Porąbka w rejonie ulic Żywieckiej, Cisowej, Wielka Puszcza i Sportowej – Gmina Porąbka.
06.05.2025
2025/BZP 00216971/01
Gmina Porąbka
Dane ogłoszeniodawcy znajdują się w treści ogłoszenia.
Ogłoszenie o zamówieniu
Roboty budowlane
Budowa systemu kanalizacji sanitarnej w miejscowości Porąbka w rejonie ulic
Żywieckiej, Cisowej, Wielka Puszcza i Sportowej – Gmina Porąbka.
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego
1.2.) Nazwa zamawiającego: Gmina Porąbka
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 072182290
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Krakowska 3
1.5.2.) Miejscowość: Porąbka
1.5.3.) Kod pocztowy: 43-353
1.5.4.) Województwo: śląskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL225 - Bielski
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: anna.omasta@ug.porabka.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.porabka.pl
1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka samorządu terytorialnego
1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ogólne usługi publiczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Budowa systemu kanalizacji sanitarnej w miejscowości Porąbka w rejonie ulic
Żywieckiej, Cisowej, Wielka Puszcza i Sportowej – Gmina Porąbka.
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-91e5d1db-1b6b-45c5-ad5d-9b1b8fbee29b
2.5.) Numer ogłoszenia: 2025/BZP 00216971
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2025-05-06
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2025/BZP 00045738/02/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.1.1 Budowa systemu kanalizacji sanitarnej w Porąbce – etap II
2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-91e5d1db-1b6b-45c5-ad5d-9b1b8fbee29b3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego komunikacja między
Zamawiającym a wykonawcami odbywa się przy użyciu Platformy e-zamówienia, która jest dostępna pod adresem
https://ezamowienia.gov.pl lub za pośrednictwem poczty elektronicznej zamawiającego anna.omasta@ug.porabka.pl.
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: 1. Wykonawca zamierzający wziąć udział w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego musi posiadać konto podmiotu „Wykonawca” na Platformie e-Zamówienia.
2. Szczegółowe informacje na temat zakładania kont podmiotów oraz zasady i warunki korzystania z Platformy e-Zamówienia określa Regulamin Platformy e-Zamówienia, dostępny na stronie internetowej: https://ezamowienia.gov.pl, a także informacje zamieszczone w zakładce „Centrum Pomocy”.
3. Korzystanie z Platformy e-Zamówienia jest bezpłatne.
4. Przeglądanie i pobieranie publicznej treści dokumentacji postępowania nie wymaga posiadania konta na Platformie e-Zamówienia ani logowania.
5. Sposób sporządzenia dokumentów elektronicznych musi być zgodny z wymaganiami określonymi w:
- rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2452),
- oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia 23 grudnia 2020 r.
6. W postępowaniu o udzielenie zamówienia, komunikacja (z wyjątkiem składania ofert i wniosków) między Zamawiającym a wykonawcami odbywa się drogą elektroniczną za pośrednictwem formularzy w zakładce „Formularze do komunikacji”. Formularze te umożliwiają również dołączenie załączników.
7. Załączniki opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym mogą być złożone w formie podpisu typu:
- zewnętrznego (oddzielny plik podpisu),
- lub wewnętrznego (podpis wszyty w dokument).
8. Możliwość korzystania z „Formularzy do komunikacji” w pełnym zakresie wymaga posiadania konta „Wykonawcy” oraz zalogowania się na Platformie e-Zamówienia. W celu zadawania pytań wystarczające jest konto uproszczone.
9. Wszystkie wiadomości wysłane i odebrane przez wykonawcę w toku postępowania widoczne są po zalogowaniu w zakładce „Komunikacja”.
10. Maksymalny rozmiar plików przesyłanych za pośrednictwem formularzy wynosi 150 MB (dotyczy jednego formularza).
11. Minimalne wymagania techniczne sprzętu oraz specyfikacja połączenia zostały określone w Regulaminie Platformy e-Zamówienia.
12. W przypadku problemów technicznych użytkownicy mogą skorzystać ze wsparcia technicznego pod numerem telefonu: (32) 77 88 999 lub poprzez formularz na stronie w zakładce „Zgłoś problem”.
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Administrator danych osobowych: Administratorem danych osobowych Wykonawcy jest Wójt Gminy Porąbka, ul. Krakowska 3, 43-353 Porąbka, e-mail: ors@porabka.pl, tel. 33 827 28 10.
Inspektor ochrony danych: Kontakt z inspektorem ochrony danych – Pan Janusz Dębowski, e-mail: ors@porabka.pl, tel. 33 827 28 10.
Cele przetwarzania danych osobowych: Dane osobowe przetwarzane są w celu:
- przeprowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
- zawarcia i realizacji umowy,
- prowadzenia dokumentacji księgowej i archiwizacji,
- dochodzenia roszczeń lub obrony przed nimi.
Podstawa prawna przetwarzania: - art. 6 ust. 1 lit. c RODO – obowiązek prawny ciążący na administratorze,
- ustawa z 11.09.2019 r. – Prawo zamówień publicznych,
- ustawa z 27.08.2009 r. o finansach publicznych,
- ustawa z 14.07.1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Odbiorcy danych osobowych: - osoby i podmioty uprawnione na mocy przepisów prawa,
- podmioty przetwarzające dane na podstawie umów powierzenia,
- osoby, którym udostępniona zostanie dokumentacja postępowania (zgodnie z art. 18, 74–76 Pzp), z wyłączeniem danych szczególnych (art. 9 ust. 1 RODO).
Okres przechowywania danych: - przez 4 lata od zakończenia postępowania,
- w przypadku umów dłuższych niż 4 lata – przez cały okres obowiązywania umowy,
- zgodnie z przepisami o archiwizacji (w tym instrukcją kancelaryjną i wykazami akt).
Prawa osoby, której dane dotyczą: Wykonawcy przysługuje prawo do:
- dostępu do danych (z możliwością żądania dodatkowych informacji w celu ich odnalezienia – art. 75 Pzp),
- sprostowania lub uzupełnienia danych (bez naruszania integralności dokumentacji – art. 76 Pzp),
- usunięcia danych, gdy nie są już niezbędne,
- ograniczenia przetwarzania danych (bez ograniczenia przetwarzania do czasu zakończenia postępowania – art. 74 ust. 3 Pzp),
- wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacje dodatkowe: - Dane nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym profilowane.
- Dane nie będą przekazywane do państw trzecich.
- Podanie danych osobowych jest obowiązkowe na podstawie przepisów Pzp – ich niepodanie skutkuje brakiem możliwości udziału w postępowaniu.
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: ZP.271.1.5.2025
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Roboty budowlane
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest budowa systemu kanalizacji sanitarnej w miejscowości Porąbka w rejonie ulic Żywieckiej, Cisowej, Wielka Puszcza i Sportowej; na terenie Gminy Porąbka.
2. Ogólna charakterystyka przedsięwzięcia inwestycyjnego:
1) Podstawowe dane obiektu: Kanalizacja sanitarna w sołectwie Porąbka - Gmina Porąbka.
2) Kategoria obiektu budowlanego: XXVI.
3) Orientacyjne wielkości ilustrujące skalę zamówienia:
a) zakres zadania obejmuje budowę kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej oraz odtworzenie nawierzchni dróg gminnych i wewnętrznych.
b) Zadanie obejmuje realizację części kanalizacji objętych dokumentacjami projektowymi: "Budowa systemu kanalizacji sanitarnej w miejscowości Czaniec i Porąbka". Przewiduje się budowę 1329,50 m sieci kanalizacyjnej, w tym:
kanalizacja PVC:
- dn 250 mm - 471,50 m
- dn 200 mm - 712,00 m
- dn 160 mm - 146,00 m.
3.Szczegółowy zakres robót budowlanych oraz opis sposobu ich wykonania i odbioru znajdują się w załączniku nr 1 do SWZ nr ZP.271.1.5.2025 - Opisie Przedmiotu Zamówienia, na który składają się następujące dokumenty:
1) Projekt "Budowa systemu kanalizacji sanitarnej w miejscowości Czaniec i Porąbka".
2) Specyfikacja Techniczna Wykonania i Odbioru Robót Budowlanych.
3) Przedmiar robót „Budowa systemu kanalizacji sanitarnej w miejscowości Porąbka na terenie Gminy Porąbka ul. Żywieckiej, Cisowej, Wielka Puszcza, Sportowej.”
4.2.6.) Główny kod CPV: 45100000-8 - Przygotowanie terenu pod budowę
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
45112210-0 - Usuwanie wierzchniej warstwy gleby
45110000-1 - Roboty w zakresie burzenia i rozbiórki obiektów budowlanych; roboty ziemne
45111200-0 - Roboty w zakresie przygotowania terenu pod budowę i roboty ziemne
45233140-2 - Roboty drogowe
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesiące
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Tak
4.2.14.) Przedmiot, wielkość lub zakres oraz warunki zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Zamawiający przewiduje udzielanie w ramach przedmiotowego zamówienia, na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp), zamówienia polegającego na powtórzeniu podobnych robót budowlanych, które mogą być zlecone wykonawcy robót budowlanych wyłonionemu w wyniku przeprowadzenia niniejszego postępowania w trybie konkurencyjnym. Zamówienie powtórzeniowe może być udzielone w okresie do 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego (czyli do 3 lat od podpisania umowy
na realizację inwestycji stanowiącej przedmiot niniejszego postępowania).
Zamówienie to będzie polegać na powtórzeniu tego samego rodzaju robót budowlanych, jak przedmiot niniejszego postępowania, opisany szczegółowo w załączniku nr 1 do SWZ – opisie przedmiotu zamówienia (mogą to być roboty związane z inwestycją budowy kanalizacji sanitarnej z zakresu branży sanitarnej, elektrycznej, ogólnobudowlanej czy infrastruktury drogowej). Zamawiający
przewiduje, że maksymalna wartość zamówienia powtórzeniowego nie przekroczy 30% wartości szacunkowej zamówienia podstawowego (stanowiącego przedmiot niniejszego postępowania) i może być udzielone na następujących warunkach:
1) W przypadku zaistnienia potrzeby i możliwości realizacji budowy dalszego odcinka sieci kanalizacyjnej objętej prowadzonym obecnie przedmiotem zamówienia.
2) Roboty stanowiące przedmiot zamówienia uzupełniającego będą robotami tego samego rodzaju jak roboty stanowiące przedmiot zamówienia, których nie ujęto w zakresie robót kanalizacyjnych stanowiących przedmiot obecnie prowadzonego zamówienia (np. jeśli pojawi się możliwość dysponowania przez Zamawiającego środkami na sfinansowanie budowy dalszego odcinka sieci
kanalizacyjnej, który stanowi przedmiot obecnie procedowanego zamówienia publicznego).
3) Udzielenie zamówienia powtórzeniowego zostanie poprzedzone przeprowadzeniem postępowania w trybie „z wolnej ręki”, po negocjacjach z wykonawcą wyłonionym w ramach niniejszego trybu konkurencyjnego.
4) Rozliczenie robót powtórzeniowych (kosztorys na roboty powtórzeniowe) nastąpi na podstawie czynników cenotwórczych określonych w przedłożonym do oferty kosztorysie ofertowym wykonawcy. Jeśli kosztorys nie zawiera odpowiednich składników,
rozliczenie odbędzie się na podstawie średnich ogólnokrajowych czynników cenotwórczych w zakresie kosztów ogólnych, zysku i kosztów zakupu w danej kategorii robót oraz na podstawie średnich regionalnych czynników cenotwórczych w zakresie stawki roboczogodziny. W takim przypadku ceny materiałów oraz sprzętu będą przyjmowane na podstawie średnich cen ogólnokrajowych publikowanych przez SEKOCENBUD, a czynniki cenotwórcze oraz ceny sprzętu i materiałów będą przyjmowane z kwartału
poprzedzającego wykonanie robót.
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.1.) Sposób oceny ofert: kryteria oceny oferty
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Procentowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 60
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
serwis posprzedażny, pomoc techniczna, warunki dostawy takich jak termin, sposób lub czas dostawy, oraz okresu realizacji.4.3.5.) Nazwa kryterium: długość okresu gwarancji
4.3.6.) Waga: 40
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.
Zdolność techniczna lub zawodowa:1) zdolność techniczna: warunek w rozumieniu Zamawiającego spełni Wykonawca, który wykaże, że wykonał w ciągu ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert o udzielenie zamówienia, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, co najmniej:
a) jedną robotę budowlaną (jedno zamówienie zrealizowane na podstawie jednej umowy) odpowiadającą swoim rodzajem robotom stanowiącym przedmiot zamówienia, tj. robotę obejmującą budowę sieci kanalizacji grawitacyjnej o długości budowanej sieci nie mniejszej niż 1000 m wraz z odtworzeniem dróg. (1000 m to łączna wymagana minimalna długość kanalizacji grawitacyjnej w ramach jednego zadania. Długość odtworzenia dróg nie podlega minimalnemu wymogowi długości.)
Potwierdzeniem spełnienia warunku zdolności technicznej w zakresie doświadczenia wykonawcy, według reguły spełnia/nie spełnia, będzie oświadczenie wykonawcy dołączone do oferty o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu oraz, w przypadku zażądania przez Zamawiającego – także informacje zawarte w wykazie robót budowlanych sporządzonym według wzoru załącznika nr 3 do SWZ oraz w załączonych do wykazu dowodach określających, czy wskazane w wykazie roboty zostały wykonane należycie.
UWAGI:
1) W przypadku wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia publicznego (np. konsorcjum), wskazany powyżej warunek dotyczący doświadczenia w zakresie budowy sieci kanalizacji grawitacyjnej o długości budowanej sieci nie mniejszej niż 1000 m wraz z odtworzeniem dróg – musi spełniać co najmniej jeden z wykonawców składających ofertę wspólną, który następnie wykona roboty budowlane w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej.
2) Jeżeli wykonawca wykazuje się doświadczeniem nabytym w ramach konsorcjum, Zamawiający wymaga, aby doświadczenie wykonawcy miało charakter realny (nie jedynie formalny), adekwatny do wymaganego doświadczenia w wykonywaniu konkretnych robót zdefiniowanych przy warunku udziału w postępowaniu w ramach zdolności technicznej.
Za realny charakter doświadczenia uznaje się np. wykonywanie osobiście przez wykonawcę w ramach konsorcjum tych branżowych robót, które swym zakresem odpowiadają robotom wskazanym w warunku zdolności technicznej niniejszego postępowania (roboty w zakresie budowy sieci kanalizacyjnej).
Podobnie, za doświadczenie o realnym charakterze uznane zostanie przez Zamawiającego doświadczenie, jeżeli wykonawca był liderem (pełnomocnikiem) konsorcjum i odpowiadał za koordynację całości zadania.
Nie wystarczy samo uczestnictwo w konsorcjum – wykonawca musi wykazać faktyczny udział w realizacji robót kanalizacyjnych.
W sytuacji, gdy wykonawca w ramach konsorcjum wykonał poboczne, jedynie towarzyszące głównemu przedmiotowi zamówienia roboty (np. odtworzenie dróg), które nie mają charakteru robót w zakresie sieci kanalizacyjnej – Zamawiający nie będzie mógł uznać, że wykonawca, jako członek konsorcjum, posiada wymagane doświadczenie w realizacji głównego przedmiotu zamówienia.
Wszelkie istotne w opinii wykonawcy argumenty i okoliczności przemawiające za uznaniem jego doświadczenia nabytego w ramach konsorcjum – wykonawca przedstawia w przedkładanym wykazie wykonanych robót (składanym na żądanie Zamawiającego kierowane do wykonawcy, którego oferta zostanie wstępnie najwyżej oceniona).
3) W przypadku, gdy wykonawca (w tym również wykonawca rozumiany jako podmiot składający ofertę wspólną, czyli np. konsorcjum) polega na zasobach innych podmiotów przy wykazaniu spełniania warunku doświadczenia, czyli podmiotów trzecich – zobowiązany jest wykazać, że podmioty te zrealizują roboty budowlane, do realizacji których te zdolności są wymagane.
Podmiot trzeci musi brać udział w realizacji zamówienia jako podwykonawca.
Nie wystarczy samo użyczenie doświadczenia – podmiot trzeci musi faktycznie realizować te prace, na które powołuje się wykonawca.
2) zdolność zawodowa: zamawiający uzna za spełniony warunek, jeżeli wykonawca wykaże, że dysponuje minimum:
a) jedną osobą pełniącą funkcję Kierownika budowy, posiadającą uprawnienia do wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie do kierowania robotami budowlanymi w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych sanitarnych bez ograniczeń w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo Budowlane lub odpowiadające im uprawnienia uzyskane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów; należącą do właściwej izby samorządu zawodowego.
Wymieniona osoba powinna wykazać się doświadczeniem zdobytym w ciągu ostatnich pięciu lat przed upływem terminu składania ofert w kierowaniu co najmniej jedną robotą budowlaną polegającą na budowie kanalizacji grawitacyjnej o długości budowanej sieci nie mniejszej niż 1000 m wraz z odtworzeniem dróg; oraz
b) jedną osobą pełniącą funkcję kierownika robót, posiadającą uprawnienia do wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie do kierowania robotami budowlanymi w specjalności drogowej bez ograniczeń w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo Budowlane lub odpowiadające im uprawnienia uzyskane na podstawie wcześniej obowiązujących przepisów; należącą do właściwej izby samorządu zawodowego.
Potwierdzeniem spełnienia warunku zdolności technicznej w zakresie zdolności zawodowej wykonawcy, według reguły spełnia/nie spełnia, będzie oświadczenie wykonawcy dołączone do oferty o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu oraz, w przypadku zażądania przez zamawiającego - także informacje zawarte w wykazie osób sporządzonym według wzoru załącznika nr 4 do SWZ.
UWAGI:
1) W przypadku warunku zdolności zawodowej, dotyczącym dysponowania osobami skierowanymi przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego (odpowiedzialnymi za kierowanie robotami budowlanymi), zamawiający uznaje wymagane uprawnienia do kierowania robotami budowlanymi określone w rozporządzeniu Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 29 kwietnia 2019 r. (Dz.U. z 2019 r. poz. 831) w sprawie samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie. Zamawiający dopuszcza również uprawnienia równoważne (w zakresie koniecznym do wykonania przedmiotu zamówienia) dla osób, które:
a) posiadają uprawnienia uzyskane przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane,
b) posiadają stwierdzenie przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz zachowały te uprawnienia w dotychczasowym zakresie.
2) Zgodnie z art. 12a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane, zamawiający uznaje również uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi nabyte w:
a) państwach członkowskich Unii Europejskiej,
b) państwach EFTA (stronach umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym),
c) Konfederacji Szwajcarskiej.
Uznanie kwalifikacji odbywa się na zasadach określonych w ustawie z dnia 22 grudnia 2015 r. o zasadach uznawania kwalifikacji zawodowych nabytych w państwach członkowskich UE (Dz.U. z 2020 r. poz. 220, z późn. zm.).
3) W przypadku osób będących obywatelami państw UE, Konfederacji Szwajcarskiej oraz państw EFTA – stron EOG (zgodnie z art. 4a ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa, Dz.U. z 2019 r. poz. 1117), osoby te posiadają uprawnienia budowlane do kierowania robotami budowlanymi, jeżeli:
a) nabyły kwalifikacje zawodowe do wykonywania działalności równoznacznej z pełnieniem samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, odpowiadające posiadaniu uprawnień budowlanych, oraz
b) posiadają decyzję o uznaniu kwalifikacji zawodowych.
W przypadku braku decyzji, uznanie może nastąpić po spełnieniu wymagań określonych w art. 20a ust. 2-6 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o samorządach zawodowych architektów oraz inżynierów budownictwa, dotyczących świadczenia usług transgranicznych.
4) wykonawca może dysponować osobami, które posiadają jedno lub oba wymagane przez Zamawiającego uprawnienia do wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie w specjalnościach wskazanych powyżej (może to być zatem jedna osoba, która ma uprawnienia we wszystkich specjalnościach),
5) Kierownik robót/kierownicy robót musi posiadać biegłą znajomość języka polskiego. W przypadku, gdy biegle nie włada językiem polskim, wykonawca zobowiązany jest zapewnić na własny koszt - tłumacza dla potrzeb i na okres realizacji umowy.
6) Każda z osób musi posiadać aktualne zaświadczenie o przynależności do właściwej izby samorządu zawodowego oraz uprawnienia budowlane wymagane zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane oraz, jeżeli jest to wymagane - ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
7) W przypadku wykonawców ubiegających się wspólnie o udzielenie zamówienia publicznego (np. konsorcjum), wskazany warunek zdolności zawodowej będzie spełniony, jeżeli wszyscy uczestnicy konsorcjum w sumie wykażą dysponowanie osobami z wymaganymi uprawnieniami. Możliwa jest także sytuacja, w której jeden z wykonawców wykazuje zdolność (doświadczenie) techniczną, a drugi wykonawca wykazuje spełnienie warunku zdolności zawodowej.
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: W celu potwierdzenia braku podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający będzie żądał
podmiotowych środków dowodowych w następującym zakresie:
1) oświadczenie wykonawcy, w zakresie art.108 ust.1 pkt 5 ustawy, o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007r. o ochronie konkurencji i konsumentów (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1616), z innym wykonawcą, który złożył odrębną ofertę, albo oświadczenia o przynależności do tej samej grupy kapitałowej wraz z dokumentami lub
informacjami potwierdzającymi przygotowanie oferty niezależnie od innego wykonawcy należącego do tej samej grupy kapitałowej –załącznik nr 5 do SWZ.
5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: 1. W celu potwierdzenia spełnienia warunków udziału w postępowaniu:
1) wykazu robót budowlanych wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 5 lat przed upływem terminu składania ofert w niniejszym postępowaniu, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, wraz z podaniem ich rodzaju, wartości, daty i miejsca wykonania oraz podmiotów, na rzecz których roboty te zostały wykonane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te roboty budowlane zostały wykonane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego roboty budowlane zostały wykonane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów – inne odpowiednie dokumenty. Wykaz robót należy przygotować zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 3 do SWZ. W wykazie należy wskazać jedynie roboty, które odpowiadają robotom
wykazywanym dla spełnienia warunku zdolności technicznej. Zamawiający wymaga, aby do wykazu załączyć dowody (referencje, poświadczenia, itp.) jedynie do wykazywanych dla spełnienia warunku zdolności technicznej (doświadczenia) zamówień.
2) wykazu osób, skierowanych przez wykonawcę do realizacji zamówienia publicznego, w szczególności odpowiedzialnych za świadczenie usług, kontrolę jakości lub kierowanie robotami budowlanymi, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień, doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu
wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami. Wykaz osób należy przygotować zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 4 do SWZ.
5.11.) Wykaz innych wymaganych oświadczeń lub dokumentów:
Wykonawca wraz z formularzem oferty składa wadium, kosztorys ofertowy sporządzony według wytycznych wskazanych w treści SWZ oraz oświadczenie o nie podleganiu wykluczeniu z postępowania na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 507 ze zm.) - treść oświadczenia zawarta została w załączniku nr 2 do SWZ.Wykonawca dołącza do Formularza ofertowego również - jeżeli wymagają tego
okoliczności dotyczące wykonawcy:
1) pełnomocnictwo,
2) wykaz rozwiązań równoważnych,
3) zastrzeżenie tajemnicy.
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Tak
6.4.1) Informacje dotyczące wadium:
Wykonawca przystępujący do postępowania jest zobowiązany, przed upływem terminu składania ofert, wnieść wadium w kwocie: 15.000,00 złotych (słownie: piętnaście tysięcy złotych). Wadium musi obejmować pełen okres związania ofertą. Wadium może być wniesione w jednej lub kilku formach wskazanych w art. 97 ust. 7 ustawy Pzp czyli w pieniądzu, gwarancjach bankowych, gwarancjach ubezpieczeniowych, poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art.6 b ust. 5 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (t.j. Dz.U. z2025 r. poz. 98). Wadium wnoszone w pieniądzu należy wpłacić przelewem na rachunek bankowy w Banku Spółdzielczym w Porąbce nr rachunku 9281 2400 0920 0100 0008 2400 08. Wadium musi wpłynąć na wskazany rachunek bankowy zamawiającego najpóźniej przed upływem terminu składania ofert (decyduje data wpływu na rachunek bankowy zamawiającego). Jeżeli wadium jest wnoszone w formie gwarancji lub poręczenia wykonawca przekazuje zamawiającemu oryginał gwarancji lub poręczenia w postaci elektronicznej (art. 97 ust. 10 Pzp). Przekazany dokument powinien zawierać następujące elementy:
a) nazwę dającego zlecenie (wykonawcy), beneficjenta gwarancji (zamawiającego), gwaranta/poręczyciela oraz wskazanie ich siedzib. Beneficjentem wskazanym w gwarancji lub poręczeniu musi być Gmina Porąbka.
b) określenie wierzytelności, która ma być zabezpieczona gwarancją/poręczeniem, c) kwotę gwarancji/poręczenia, d) termin ważności gwarancji/poręczenia, e) zobowiązanie gwaranta do zapłacenia kwoty gwarancji/poręczenia bezwarunkowo, na pierwsze pisemne żądanie zamawiającego, w sytuacjach określonych w art. 98 ust. 6 ustawy Pzp. Wykonawcy wspólnie
ubiegający się o udzielenie zamówienia w przypadku składania wadium w formie gwarancji lub poręczenia powinni przedłożyć taki dokument, który zabezpieczy działania i zaniechania wszystkich członków konsorcjum. Gwarancja wadialna
wystawiona już po zawiązaniu konsorcjum wyłącznie na pełnomocnika wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego (lidera konsorcjum) także stanowi skuteczne zabezpieczenie złożonej oferty. W przypadku, gdy wykonawca nie wniósł wadium lub wniósł w sposób nieprawidłowy lub nie utrzymywał wadium nieprzerwanie do upływu
terminu związania ofertą lub złożył wniosek o zwrot wadium, w przypadku o którym mowa w art. 98 ust. 2 pkt 3 ustawy Pzp, zamawiający odrzuci ofertę na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 14 ustawy Pzp. Zamawiający dokona zwrotu wadium na zasadach określonych w art. 98 ust. 1–5 ustawy Pzp. Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami na podstawie art. 98 ust. 6 ustawy Pzp.
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Tak
6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia. W takim przypadku:a) Wykonawcy występujący wspólnie są zobowiązani do ustanowienia pełnomocnika do reprezentowania ich w postępowaniu albo do reprezentowania ich w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie przedmiotowego zamówienia publicznego. UWAGA! na gruncie przepisów dotyczących zamówień publicznych za wykonawców wspólnie ubiegających się
o udzielenie zamówienia należ traktować także przedsiębiorców, prowadzących działalność w formie spółki cywilnej. Zatem wszelkie zapisy wskazane w SWZ dotyczące wykonawców składających ofertę wspólną – odnoszą się także do
przedsiębiorców prowadzących działalność w formie spółki cywilnej.
b) Wszelka korespondencja będzie prowadzona przez zamawiającego wyłącznie z pełnomocnikiem.
c) Jeżeli w postępowaniu zostanie wybrana oferta wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, zamawiający może żądać przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznego kopii umowy regulującej współpracę tych wykonawców.
d) W odniesieniu do warunków dotyczących wykształcenia, kwalifikacji zawodowych lub doświadczenia wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia mogą polegać na zdolnościach tych z wykonawców, którzy wykonają roboty budowlane lub usługi, do realizacji których te zdolności są wymagane.
e) W przypadku, o którym mowa w pkt d), wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia dołączają do oferty oświadczenie, z którego wynika, które roboty budowlane, dostawy lub usługi wykonają poszczególni wykonawcy (zgodnie z art. 117 Pzp – według treści załącznika nr 6 do SWZ).
f) Oświadczenia i dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia z postępowania składa każdy z wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie. Żaden z nich nie może podlegać wykluczeniu na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy Pzp, a także na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 507 ze zm.). Dalsze szczegóły dotyczące wymagań w zakresie potwierdzania warunków udziału w postępowaniu dla wykonawców
składających ofertę wspólną opisano w SWZ nr ZP.271.1.5.2025.
6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
1. Wszelkie zmiany i uzupełnienia treści umowy wymagają formy pisemnej, pod rygorem nieważności. 2. Zmiany przewidziane w umowie mogą być inicjowane przez Zamawiającego lub przez Wykonawcę. 3. Propozycja zmian umowyinicjowana przez Wykonawcę nie ma charakteru roszczeniowego. 4. Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy, o których mowa w art. 454 ust. 2 ustawy Pzp, chyba że zmiana będzie dotyczyła następujących postanowień umowy w zakresie: 1) zmiany jakości lub innych parametrów charakterystycznych dla objętego proponowaną zmianą elementu robót budowlanych, 2) aktualizacji rozwiązań projektowych z uwagi na postęp technologiczny, 3) zmiany producenta urządzeń lub wyposażenia, 4) zmiany zakresu, wymiarów, położenia lub wysokości części robót budowlanych,
5) zmiany kolejności i terminów wykonywania robót budowlanych lub ich części, w tym także terminu końcowego, 6) zmiany ilości robót budowlanych, usług lud dostaw w stosunku do przedmiaru, pod warunkiem, że wynikają one z dokumentacji projektowej i zasad wiedzy technicznej, 7) zwiększenia zakresu robót budowlanych, 8) rezygnacji z wykonania części robót budowlanych, przy czym minimalny zakres świadczenie Wykonawcy nie może być niższy od 75% całości umowy, 9) przerw w realizacji zadania, wynikłych z przyczyn niezależnych od Wykonawcy (np. ekstremalne warunki atmosferyczne,
wystąpienie osuwisk czy klęsk żywiołowych), uniemożliwiających wykonywanie każdego z możliwych frontów robót. Ilość dni przedłużonego terminu realizacji nie może być większa od sumy dni zgłoszonych przerw, 10) zmiany warunków płatności, 11) zmian w zakresie podwykonawców z zastosowaniem procedury, o której mowa w § 11 ust. 2 i następne ustępy, 12) tych postanowień, które mają związek ze zmienionymi regulacjami prawnymi, wprowadzonych w życie po dacie podpisania umowy, wywołujących potrzebę zmiany umowy, wraz ze skutkami wprowadzenia takiej zmiany, w przypadku zmiany: a) stawki podatku od towaru i usług, b) wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę albo wysokości minimalnej stawki godzinowej, ustalonych na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za
pracę (t.j. Dz. U. 2020 poz. 2207), c) zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu lub wysokości stawki składki na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne, d) zasad gromadzenia i wysokości wpłat do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych (tj. Dz. U. 2024r. poz. 427), jeżeli zmiany te będą miały wpływ na koszty wykonania zamówienia przez wykonawcę. Strony dokonają ponownego ustalenia wynagrodzenia Wykonawcy w oparciu o cenę netto z oferty, z uwzględnieniem już rozliczonych prac. Cdn. informacje dodatkowe
7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Tak
7.6.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin składania ofert: 2025-05-22 09:00
8.2.) Miejsce składania ofert: Platforma e-Zamówienia
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2025-05-22 09:30
8.4.) Termin związania ofertą: 30 dni
SEKCJA IX – POZOSTAŁE INFORMACJE
5. Warunkiem dokonania zmian, o których mowa w ust. 4, jest złożenie pisemnego wniosku przez stronę inicjującą zmianę według wytycznych wskazanych w treści załącznika nr 1 do SWZ nr ZP.271.1.5.2025 - projekcie umowy.6. Niezależnie od powyższych zapisów, zmiana umowy może zostać dokonana w sytuacjach i na warunkach określonych w art. 455 ust. 1 pkt 2) – 4) i ust. 2 ustawy Pzp. Dalsze szczegóły dotyczące zmian umowy, w tym waloryzacji wynagrodzenia zawarte są w załączniku nr 7 do SWZ - projekcie umowy.