BZP: Realizacja usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania podopiecznych OPS w Chorzowie na rok 2026
08.10.2025
2025/BZP 00464390/01
Ośrodek Pomocy Społecznej w Chorzowie
Dane ogłoszeniodawcy znajdują się w treści ogłoszenia.
Ogłoszenie o zamówieniu
Usługi
Realizacja usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania podopiecznych OPS w Chorzowie na rok 2026
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego
1.2.) Nazwa zamawiającego: Ośrodek Pomocy Społecznej w Chorzowie
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 003447902
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: ul. Racławicka 19
1.5.2.) Miejscowość: Chorzów
1.5.3.) Kod pocztowy: 41-506
1.5.4.) Województwo: śląskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL22A - Katowicki
1.5.7.) Numer telefonu: 032 7716301
1.5.8.) Numer faksu: 032 7716305
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: ops@opschorzow.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: http://ops.bip.chorzow.eu
1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - jednostka sektora finansów publicznych - jednostka budżetowa
1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Ochrona socjalna
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Tak
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Realizacja usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania podopiecznych OPS w Chorzowie na rok 2026
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-9d16f577-0106-4671-9ebb-f14e08d5e6b8
2.5.) Numer ogłoszenia: 2025/BZP 00464390
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2025-10-08
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2025/BZP 00043797/01/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.3.2 Świadczenie usług opiekuńczych w 2026 r.
2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.13.) O zamówienie mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, którzy spełniają warunki określone w art. 361 ustawy – usługi społeczne: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-9d16f577-0106-4671-9ebb-f14e08d5e6b83.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego komunikacja między Zamawiającym a Wykonawcami odbywa się przy użyciu Platformy e-Zamówienia, która jest dostępna pod adresem https://ezamowienia.gov.pl.
Szczegółowe informacje w tym zakresie zawiera rozdział XII SWZ
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Ofertę składa się pod rygorem nieważności, wyłącznie poprzez Platformę przetargową, zgodnie z wyborem Wykonawcy:
1) w formie elektronicznej (oznacza to postać elektroniczną opatrzoną kwalifikowanym podpisem elektronicznym) lub
2) w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub elektronicznym podpisem osobistym
Wymagania techniczne związane z korzystaniem z platformy przetargowej określa Regulamin Platformy e-Zamówienia dostępny na stronie internetowej https://ezamowienia.gov.pl.
Szczegółowe informacje w tym zakresie zawiera rozdział XIII SWZ
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Szczegółowe informacje w tym zakresie zawiera rozdział XXXIII SWZ
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: 4/2025
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Usługi
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem umowy jest wykonywanie przez Wykonawcę usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych usług opiekuńczych przyznawanych decyzją administracyjną na podstawie art. 50 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 1283 z późn. zm.) (zwanej dalej ustawą o pomocy społecznej) na rzecz osób wskazanych przez Zamawiającego.
Szczegółowy opis przedmiotu zamówienia zawiera „Opis Przedmiotu Zamówienia” stanowiący załącznik nr 1 do SWZ
4.2.6.) Główny kod CPV: 85000000-9 - Usługi w zakresie zdrowia i opieki społecznej
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
85312000-9 - Usługi opieki społecznej nieobejmujące miejsc noclegowych
85100000-0 - Usługi ochrony zdrowia
85311200-4 - Usługi opieki społecznej dla osób niepełnosprawnych
85312100-0 - Usługi opieki dziennej
85312120-6 - Usługi opieki dziennej nad dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną
85142000-6 - Usługi paramedyczne
85142300-9 - Usługi w zakresie higieny
85141000-9 - Usługi świadczone przez personel medyczny
85141200-1 - Usługi świadczone przez pielęgniarki
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Tak
4.2.9) Rodzaj i maksymalna wartość opcji oraz okoliczności skorzystania z opcji:
Zamawiający przewiduje prawo opcji w postaci zwiększenia zakresu zamówienia z możliwością przedłużenia okresu zawarcia umowy o maksymalnie dwa miesiące. W przypadku skorzystania przez Zamawiającego z prawa opcji ilość godzin świadczenia usług w stosunku do ilości godzin wskazanych szacowanych wskazanych w ust. 11 OPZ (tj załącznika nr 1 do SWZ)może ulec zwiększeniu o maksymalnie 5000 godzin usług opiekuńczych.Zamawiający będzie mógł skorzystać z prawa opcji w przypadku dysponowania lub otrzymania środków na ten cel. Korzystanie z prawa opcji odbywa się na zasadach wskazanych w projektowanych postanowieniach umownych, które zostaną wprowadzone do treści umowy w sprawie zamówienia, które stanowią załącznik nr 4 do SWZ
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 12 miesiące
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.1.) Sposób oceny ofert: Przy wyborze oferty najkorzystniejszej, Zamawiający będzie się kierował kryterium ceny – 100 %
Największą liczbę punktów – 100 pkt. otrzyma oferta z najniższą łączną ceną brutto za sumę szacunkowej ilości godzin usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych.
Wymagania jakościowe, o których mowa w art. 246 ust. 2 ustawy - standardy jakościowe, odnoszące się do głównych elementów przedmiotu zamówienia zostały wskazane przez Zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia.
Zamawiający określił w wymaganiach doświadczenie wykonawcy, a także doświadczenie oraz kwalifikacje osób, które mają wykonywać przedmiot zamówienia. Zakres czynności usług opiekuńczych ma charakter ustandaryzowany - wynika on z przepisów ustawy o pomocy społecznej oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy. Uwzględniając, iż dokumenty opisujące przedmiot zamówienia są zestandaryzowane, a standardy jakościowe, odnoszące się do głównych elementów przedmiotu zamówienia zostały wskazane przez Zamawiającego w opisie przedmiotu zamówienia Zamawiający jest uprawniony do zastosowania ceny, jako jedynego kryterium wyboru oferty.
Szczegółowe uregulowania w zakresie sposobu oceny ofert zawarte są w rozdziale XXVII SWZ
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Wyłącznie kryterium ceny
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 100
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak
5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:
Art. 109 ust. 1 pkt 4
Art. 109 ust. 1 pkt 8
Art. 109 ust. 1 pkt 10
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.
I.Wykonawca ubiegający się o udzielenie zamówienia musi legitymować się wiedzą i doświadczeniem w zakresie usług zgodnych z przedmiotem przedmiotowego zamówienia tj. wiedzą i doświadczeniem w realizacji zamówienia w oparciu o ustawę o pomocy społecznej wraz z przepisami wykonawczymi do tej ustawy tj. w szczególności rozporządzeniem Ministra Polityki Społecznej z dnia 22 września 2005r. w Sprawie Specjalistycznych Usług Opiekuńczych (t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 816) oraz wiedzą i doświadczeniem w realizacji zamówienia zgodnie z treścią decyzji administracyjnych na podstawie, których są przyznawane usługi opiekuńcze. W tym celu powinien wykazać się:- co najmniej 10 (dziesięcio) -miesięcznym (liczonym jako czasookres) doświadczeniem w zakresie wykonywania usług opiekuńczych przyznawanych decyzją administracyjną na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 1283 z późn. zm. ), w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie.
- co najmniej 5 (pięcio) -miesięcznym (liczonym jako czasookres) doświadczeniem w zakresie wykonywania specjalistycznych usług opiekuńczych przyznawanych decyzją administracyjną na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (t.j. Dz.U. z 2024r. poz. 1283 z późn. zm), w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie.
Ww. usługi muszą być wykonywane na zlecenie publicznych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej na rzecz podopiecznych tych jednostek.
Wykonawca na potwierdzenie spełnienia warunku przedstawi na wezwanie Zamawiającego na formularzu stanowiącym załącznik nr 6 do SWZ wykaz wykonanych usług wraz z podaniem ich przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane lub są wykonywane oraz załączy dowody określające, czy usługi te zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są referencje bądź inne dokumenty sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy. W przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonywanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy.
II.Wykonawca musi dysponować potencjałem technicznym niezbędnym do wykonania zamówienia tj.:
- Wykonawca zobowiązany jest do dysponowania kadrą niezbędną do realizacji zadania określonego niniejszym postępowaniem w łącznej, tj.:
- personelem, który zostanie wyznaczony do wykonywania czynności związanych z bezpośrednim świadczeniem usług opiekuńczych (dalej opiekunów) w ilości nie mniej niż 40 osób, w wymiarze wykonywanych usług zapewniającym nieprzerwaną, prawidłową realizację usług opiekuńczych nad podopiecznymi OPS w Chorzowie, niezależnie od urlopów i zwolnień chorobowych, w trakcie całości okresu realizacji zamówienia.
- personelem, który zostanie wyznaczony do wykonywania czynności związanych z bezpośrednim świadczeniem specjalistycznych usług opiekuńczych (dalej opiekunów suo) w ilości nie mniej niż 5 osób, w wymiarze wykonywanych usług zapewniającym nieprzerwaną, prawidłową realizację usług opiekuńczych nad podopiecznymi OPS w Chorzowie, niezależnie od urlopów i zwolnień chorobowych, w trakcie całości okresu realizacji zamówienia. w tym przynajmniej 3 osobami posiadającymi kwalifikacje do wykonywania zawodu pielęgniarki, przynajmniej 1 osobą posiadającą kwalifikacje do wykonywania zawodu psychologa oraz przynajmniej 1 osobą posiadającą kwalifikacje do wykonywania zawodu pedagoga.
- przynajmniej 1 osobą, która, legitymuje się min. 3 letnim doświadczeniem w zakresie koordynacji usług opiekuńczych w tym specjalistycznych usług opiekuńczych przyznawanych decyzją administracyjną na podstawie art. 50 ustawy o pomocy społecznej, którą wykonawca wyznaczy do pełnienia roli koordynatora. Osoba pełniąca funkcję koordynatora, o której mowa wyżej winna legitymować się doświadczeniem w koordynacji usług, których zakres przedmiotowy odpowiada treści art. 50 ust. 3 i ust. 4 ustawy o pomocy społecznej, oraz usługi te były realizowane na zlecenie publicznych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej na rzecz podopiecznych tych jednostek.
Osoby te powinny spełniać wymagania i posiadać kwalifikacje wymagania wynikające z przepisów prawa powszechnie obowiązującego oraz zawarte w SWZ, Opisie Przedmiotu Zamówienia, który stanowi załącznik nr 1 do SWZ, a także zawarte w projektowanych postanowieniach umownych, które zostaną wprowadzone do treści umowy z sprawie zamówienia, które stanowią załącznik nr 4 do SWZ. Przy ocenie spełnienia warunku nie uwzględnia się osób, o których mowa w ust. 27 OPZ.
Wykonawca na potwierdzenie spełnienia warunku na wezwanie Zamawiającego przedstawi oświadczenie na formularzu stanowiącym załącznik nr 7 do SWZ zawierające wykaz osób wraz ze wskazaniem ich imion, nazwisk, podstawy dysponowania, a także kwalifikacji oraz okresów doświadczenia.
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: Wykonawca, którego oferta zostanie najwyżej oceniona, w celu wykazania braku podstaw (przesłanek) wykluczenia z postępowania, zostanie wezwany do złożenia następujących podmiotowych środków dowodowych (aktualnych na dzień ich złożenia):
1) oświadczenia Wykonawcy, w zakresie art. 108 ust. 1 pkt 5 ustawy, o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 594 z późn. zm), z innym Wykonawcą, który złożył odrębną ofertę, ofertę częściową lub wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, albo oświadczenia o przynależności do tej samej grupy kapitałowej wraz z dokumentami lub informacjami potwierdzającymi przygotowanie oferty, oferty częściowej lub wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu niezależnie od innego Wykonawcy należącego do tej samej grupy kapitałowej. Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 8 do SWZ
W przypadku wspólnego ubiegania się o zamówienie przez Wykonawców, oświadczenie składa każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie.
2) oświadczenie o aktualności danych, o których mowa 125 stanowi załącznik nr 9 do SWZ
5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: Wykonawca, którego oferta zostanie najwyżej oceniona zostanie wezwany do złożenia następujących podmiotowych środków dowodowych (aktualnych na dzień ich złożenia):
1) wykazu osób wyznaczonych do wykonywania usług opiekuńczych w tym specjalistycznych usług opiekuńczych oraz osoby/osób, mających pełnić rolę koordynatora zgodnie z formularzem który stanowi załącznik nr 7 do SWZ
2) wykazu wykonanych usług w okresie wraz z referencjami na potwierdzenie zgodnie z formularzem stanowi załącznik nr 6 do SWZ
5.8.) Wykaz przedmiotowych środków dowodowych:
Wraz z ofertą Wykonawca przedstawi następujące przedmiotowe środki dowodowe na potwierdzenie zgodności oferowanych usług z wymaganiami wskazanymi w opisie przedmiotu zamówienia:- Tabelę zgodności przetwarzania danych osobowych przez podmiot przetwarzający - zgodnie z formularzem, którego wzór stanowi załącznik nr 10 do SWZ na potwierdzenie, zgodności oferowanych usług z wymaganiami zamawiającego dotyczącymi prawidłowego – zgodnego z wymogami RODO przetwarzania powierzonych danych osobowych (co wskazano w ust. 41 OPZ).
5.9.) Zamawiający przewiduje uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych: Tak
5.10.) Przedmiotowe środki dowodowe podlegające uzupełnieniu po złożeniu oferty:
Tabela zgodności przetwarzania danych osobowych przez podmiot przetwarzający - zgodnie z formularzem, którego wzór stanowi załącznik nr 10 do SWZSEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Nie
6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Szczegółowe informacje w tym zakresie zawiera rozdział XVII SWZ6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Tak
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
Zmiany umowy dopuszczalne są w zakresie wskazanym w projektowanych postanowieniach umowy, które zostaną wprowadzone do treści umowy w sprawie zamówienia, których wzór stanowi załącznik nr 4 do SWZ.7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Tak
7.6.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy