BZP: Przeprowadzenie badania sprawozdania finansowego FSUSR za rok 2025-2026
13.11.2025
2025/BZP 00528590/01
Fundusz Składkowy Ubezpieczenia Społecznego Rolników
Dane ogłoszeniodawcy znajdują się w treści ogłoszenia.
Ogłoszenie o zamówieniu
Usługi
Przeprowadzenie badania sprawozdania finansowego FSUSR za rok 2025-2026
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego
1.2.) Nazwa zamawiającego: Fundusz Składkowy Ubezpieczenia Społecznego Rolników
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 010347026
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Stanisława Moniuszki 1a
1.5.2.) Miejscowość: Warszawa
1.5.3.) Kod pocztowy: 00-014
1.5.4.) Województwo: mazowieckie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL911 - Miasto Warszawa
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: przetargi@fsusr.gov.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://www.fsusr.gov.pl/
1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - inny zamawiający
Osoba prawna typu korporacyjnego
1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Inna działalność
Obowiązkowe zabezpieczenia społeczne
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Przeprowadzenie badania sprawozdania finansowego FSUSR za rok 2025-2026
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-b4ba2574-bda1-4e17-bc71-d23cbddb8252
2.5.) Numer ogłoszenia: 2025/BZP 00528590
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2025-11-13
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2024/BZP 00377197/04/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.3.9 Badanie sprawozdania finansowego za lata 2025 i 2026
2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-b4ba2574-bda1-4e17-bc71-d23cbddb82523.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: W postępowaniu o udzieleniu zamówienia komunikacja pomiędzy Zamawiającym odbywa się drogą elektroniczną przy użyciu platformy e-Zamówienia, która dostępna jest pod adresem https://ezamowienia.gov.pl
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Wykonawca zamierzający wziąć udział
w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego musi posiadać konto podmiotu „Wykonawca” na Platformie e-Zamówienia.
Szczegółowe informacje na temat zakładania kont podmiotów oraz zasady i warunki korzystania z Platformy e-Zamówienia określa Regulamin Platformy e-Zamówienia, dostępny na stronie internetowej https://ezamowienia.gov.pl oraz informacje zamieszczone w zakładce „Centrum Pomocy”. Szczegółowe informacje zawarto w SWZ Rozdział I p. VIII i p. XI.
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): szczegółowe informacje o RODO zawiera SWZ-rozdział I pkt. XX. KLAUZULA
INFORMACYJNA
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: FS.ZPN.251.11.2025
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Usługi
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
1. Przedmiotem zamówienia jest przeprowadzenie badania ustawowego łącznych sprawozdań finansowych Zamawiającego za lata obrotowe kończące się dnia 31 grudnia 2025 r. oraz dnia 31 grudnia 2026 r. w tym:
1) Jednostkowych sprawozdań finansowych Zamawiającego w 8 Oddziałach Regionalnych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (zwane dalej Oddziały Regionalne KRUS) za każdy rok tj.:
za rok 2025 Oddziały Regionalne KRUS w: Bydgoszczy, Koszalinie, Lublinie, Łodzi, Olsztynie, Opolu, Wrocławiu i Zielonej Górze;
za rok 2026 Oddziały Regionalne KRUS w: Białymstoku, Częstochowie, Gdańsku, Kielcach, Krakowie, Poznaniu, Rzeszowie i Warszawie.
(dalej: Sprawozdania Finansowe Oddziałów).
2) Jednostkowego sprawozdania finansowego Biura Zarządu Funduszu Składkowego Ubezpieczenia Społecznego za rok 2025 oraz za rok 2026;
wraz z wydaniem na piśmie przez niezależnego biegłego rewidenta sprawozdania z badania odrębnie za każdy badany rok obrotowy, na które składają się:
Bilans,
Rachunek zysków i strat,
Zestawienie zmian funduszu,
Rachunek przepływów pieniężnych,
Informacja dodatkowa
2. Zamawiający wymaga, aby podstawą do wydania sprawozdania z badania łącznego sprawozdania finansowego FSUSR było przeprowadzenie badania jednostkowych sprawozdań finansowych w 8 Oddziałach Regionalnych Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, jednostkowego sprawozdania finansowego Biura Zarządu FSUSR oraz łącznego sprawozdania finansowego FSUSR.
3. W Rozdziale III – Projektowane Postanowienia Umowy, w tym Opisie przedmiotu zamówienia zawarto m.in.:
szczegółowy zakres badania sprawozdań finansowych,
warunki wykonania zamówienia,
podstawowe informacje o Zamawiającym.
4. Wykonawca jest zobowiązany zrealizować przedmiot zamówienia zgodnie z:
a) przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm.),
b) przepisami ustawy z dnia ustawy 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1035 ze zm.),
c) Przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 t.j.),
d) Przepisów ustawy z dnia 20 grudnia 1990 roku o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 2025 r. poz. 197 ze zm.),
e) Krajowymi Standardami Badania,
f) zasadami etyki zawodowej biegłych rewidentów.
5. Oferta złożona przez podmioty, które zgodnie z ww. przepisami nie mogą przeprowadzać badania sprawozdania finansowego dla Zamawiających będzie skutkowała odrzuceniem oferty na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 4) i 5) ustawy Pzp.
4.2.6.) Główny kod CPV: 79212100-4 - Usługi audytu finansowego
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
79212300-6 - Usługi audytu ustawowego
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: do 2027-06-01
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 70
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia4.3.5.) Nazwa kryterium: Doświadczenie Kluczowego Biegłego Rewidenta
4.3.6.) Waga: 20
Kryterium 3
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
organizacja, kwalifikacje zawodowe i doświadczenie osób wyznaczonych do realizacji zamówienia4.3.5.) Nazwa kryterium: Doświadczenie Biegłych Rewidentów
4.3.6.) Waga: 10
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak
5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:
Art. 109 ust. 1 pkt 4
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.
1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące:1.1. uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej - Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że posiada uprawnienia do prowadzenia działalności zawodowej wynikającej z ustawy z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1035) zwanej dalej ustawą o biegłych rewidentach, tj. posiada wpis na listę firm audytorskich prowadzoną przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów.
W przypadku oferty składanej wspólnie przez kilku Wykonawców, warunek musi spełniać każdy z wykonawców oraz podmiot udostępniający zasoby.
1.2. sytuacji ekonomicznej lub finansowej - Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca wykaże, że jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia, na sumę gwarancyjną nie niższą niż 400 000,00 euro.
W przypadku oferty składanej wspólnie przez kilku Wykonawców, warunek będzie spełniony zarówno, gdy jeden z wykonawców udokumentuje posiadanie ww. polisy, jak i wtedy gdy przedstawione zostaną polisy na łączną wymaganą sumę.
1.3. zdolności technicznej lub zawodowej - Zamawiający uzna warunek za spełniony, jeżeli Wykonawca:
1.3.1. w zakresie doświadczenia - wykaże, że w okresie ostatnich trzech lat przed upływem terminu składania ofert, a jeżeli okres działalności jest krótszy – w tym okresie, wykonał (samodzielnie lub w konsorcjum) co najmniej po dwa zamówienia (badania sprawozdań finansowych) w wybranych przez siebie dwóch latach, z których każde spełnia łącznie poniższe wymagania:
wartość dla jednego roku – była nie mniejsza niż 70 000,00 zł brutto,
dotyczyła badania łącznego sprawozdania finansowego,
zrealizowano dla podmiotu zaliczanego do sektora finansów publicznych oraz finansującego działalność ze środków pozyskiwanych z działalności gospodarczej,
obejmowała podmiot wielooddziałowy lub podmiot o zasięgu krajowym nadzorujący wydatkowanie środków publicznych,
oraz potwierdzi dokumentami, że usługi te zostały wykonane należycie.
W przypadku oferty składanej wspólnie przez kilku Wykonawców, każdy z nich musi wykazać się przynajmniej po jednym określonym powyżej zamówieniu, zrealizowanym w każdym z wybranych dwóch lat.
Zgodnie z p. VII.3.5, w zakresie kluczowych części zamówienia Wykonawca musi spełniać warunek samodzielnie.
1.3.2. w zakresie dysponowania osobami - wykaże, że dysponuje minimum 3 osobami posiadającymi uprawnienia biegłego rewidenta zgodnie z ustawą z dnia 11 maja 2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1035) zdolnymi do wykonania zamówienia, w tym:
1) Kluczowym biegłym rewidentem (jedna osoba), który spełnia łącznie poniższe wymagania tj.:
• posiada co najmniej pięć lat doświadczenia zawodowego – po uzyskaniu wpisu do ww. rejestru biegłych rewidentów – w przeprowadzeniu obowiązkowych ustawowych badań sprawozdań finansowych,
• w każdym z wybranych 2 lat (spośród ostatnich 3 lat przed terminem składania ofert), pełnił co najmniej dwukrotnie rolę Kluczowego biegłego rewidenta w badaniu rocznych sprawozdań finansowych, o których mowa w p. 1.3.1. powyżej
2) Biegłymi rewidentami (minimum 2 osoby), z których każda spełnia łącznie poniższe wymagania tj.:
• posiada co najmniej 3 lata doświadczenia zawodowego – po uzyskaniu wpisu do ww. rejestru biegłych rewidentów – w przeprowadzeniu obowiązkowych ustawowych badań sprawozdań finansowych,
• w każdym z wybranych 2 lat (spośród ostatnich 3 lat przed terminem składania ofert) każdy biegły wykonał co najmniej dwie usługi badania sprawozdań finansowych podmiotu/ów z udziałem sektora finansów publicznych.
Zamawiający nie dopuszcza, aby Wykonawca na potwierdzenie warunków określonych w ppkt. 1) i 2) powyżej wskazał te same osoby (Wykonawca musi przedstawić doświadczenie trzech różnych osób, które będą brały udział w realizacji umowy).
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: Określone w SWZ p.XV:
2.6. oświadczenia wykonawcy o braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej z innym wykonawcą, który złożył odrębną ofertę,
2.7. oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu, o którym mowa w art. 125 ust. 1 ustawy, w zakresie art. 108 ust. 1 pzp oraz art. 109 ust. 4 pzp,
2.8. oświadczenia wykonawcy, iż nie znajduje się na liście osób i podmiotów - prowadzonej przez ministra właściwego ds. wewnętrznych - dotyczących sankcji, o których mowa w SWZ p. XIV.1.8.
2.9. odpisu lub informacji z Krajowego Rejestru Sądowego lub z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, w zakresie art. 109 ust. 1 pkt 4 pzp, sporządzonych nie wcześniej niż 3 miesiące przed jej złożeniem,
lub wskazuje w ofercie link do bezpłatnej bazy danych,
przy czym przepis art. 274 ust. 4 Pzp Zamawiający uwzględnia odpowiednio
5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: Określone w SWZ p.XV:
2.10. dotyczących uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej - tj. zaświadczenia lub innego dokumentu potwierdzającego, że Wykonawca jest wpisany na listę podmiotów (firm audytorskich) uprawnionych do badania sprawozdań finansowych prowadzonych przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów, zgodnie z ustawą o biegłych rewidentach.
2.11. dotyczących sytuacji ekonomicznej lub finansowej – tj. dokumentów potwierdzających, że wykonawca jest ubezpieczony od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z przedmiotem zamówienia na sumę gwarancyjną ubezpieczenia określoną w SWZ.
2.12. dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej:
1) wykazu usług, zgodnie z Załącznikiem nr 4 do SWZ - wykonanych nie wcześniej niż w okresie ostatnich 3 lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy - w tym okresie, wraz z podaniem ich wartości, przedmiotu, dat wykonania i podmiotów, na rzecz których usługi zostały wykonane lub są wykonywane, oraz załączeniem dowodów określających, czy te usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie, przy czym dowodami, o których mowa, są:
a) referencje, bądź
b) inne dokumenty
sporządzone przez podmiot, na rzecz którego usługi zostały wykonywane, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych są wykonywane, a jeżeli Wykonawca z przyczyn niezależnych od niego nie jest w stanie uzyskać tych dokumentów - oświadczenie wykonawcy;
w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych nadal wykonywanych referencje bądź inne dokumenty potwierdzające ich należyte wykonanie powinny być wystawione w okresie ostatnich 3 miesięcy,
2) wykazu osób skierowanych przez Wykonawcę do realizacji zadania publicznego, odpowiedzialnych za świadczenie usług, wraz z informacjami na temat ich kwalifikacji zawodowych, uprawnień (wpisie do rejestru biegłych rewidentów prowadzoną przez Krajową Radę Biegłych Rewidentów) doświadczenia i wykształcenia niezbędnych do wykonania zamówienia publicznego, a także zakresu wykonywanych przez nie czynności oraz informacją o podstawie do dysponowania tymi osobami (według wzoru stanowiącego Załącznik nr 6 do SWZ)
2.13. Oświadczenie wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie, o którym mowa w art. 117 ust. 4 pzp, wskazujące, które usługi wykonają poszczególni wykonawcy.
5.11.) Wykaz innych wymaganych oświadczeń lub dokumentów:
Na OFERTĘ składają się następujące dokumenty:2.1. Interaktywny formularz oferty - nie podlega uzupełnieniu,
2.2. FORMULARZ UZUPEŁNIAJĄCY OFERTY wg. Załącznika nr 1 do SWZ - nie podlega uzupełnieniu,
2.3. Aktualne na dzień składania ofert Oświadczenie wstępne wykonawcy wg Załącznika nr 2 do SWZ,
2.4. Wykaz osób – o którym mowa w p. 2.12. 2) poniżej - który potwierdza doświadczenie Biegłych – zgodnie z wymaganiem postawionym w p. XVII – nie podlega uzupełnieniu w zakresie kryteriów oceny ofert,
2.5. Pełnomocnictwo, o którym mowa w p. 2.14 i 2.15 poniżej (jeżeli dotyczy).
Niezałączenie do oferty dokumentu z pkt. 2.2. spowoduje jej odrzucenie na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 5) Pzp.
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Tak
6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
Wymagania określono w SWZ, w tym m.in. w p. XV.6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
Zakres i charakter zmian umowy określa § XIII PPU.7.5.) Zamawiający uwzględnił aspekty społeczne, środowiskowe, innowacyjne lub etykiety związane z realizacją zamówienia: Tak
7.6.) Zamawiający przewiduje następujące wymagania związane z realizacją zamówienia:
w zakresie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy, w okolicznościach, o których mowa w art. 95 ustawy
SEKCJA VIII – PROCEDURA
8.1.) Termin składania ofert: 2025-11-21 10:00
8.2.) Miejsce składania ofert: Wykonawca przygotowuje ofertę przy pomocy interaktywnego „Formularza ofertowego” udostępnionego przez Zamawiającego na Platformie e-Zamówienia i zamieszczonego w podglądzie postępowania w zakładce „Informacje podstawowe”
8.3.) Termin otwarcia ofert: 2025-11-21 10:30
8.4.) Termin związania ofertą: do 2025-12-19
SEKCJA IX – POZOSTAŁE INFORMACJE
1. Sprawozdania z badania zostaną przekazane Zamawiającemu w terminach odpowiednio do 01 czerwca 2026 r. i 01 czerwca 2027 r.2. Szczegółowe terminy określono w Rozdziale III SWZ – PPU - § III.