Uzdrowisko Supraśl i Druskieniki łączą siły w celu promocji swoich skarbów w projekcie "Health Resorts Treasures"
28.11.2025
34409394
URZĄD MIEJSKI W SUPRAŚLU
ul. PIŁSUDSKIEGO 58
16-030
SUPRAŚL
Supraśl (woj. podlaskie, powiat białostocki) i Druskienniki (okręg olicki, Litwa) łączą siły w projekcie, pn. „Health resorts treasures”, w ramach programu Interreg Polska - Litwa, by wspólnie wypromować to, co mają najcenniejsze: zdrowie, naturę i kulturę. Liderem przedsięwzięcia jest Gmina Supraśl, a partnerem Druskininkai Tourism and Business Information Center. Celem jest proste przesłanie: pokazać oba kurorty jako pierwszorzędne destynacje well-being i przyciągnąć nowych gości z kraju i zagranicy. Projekt zostanie zakończony z końcem listopada tego roku i jest realizowany w priorytecie „Promowanie dobrostanu fizycznego, emocjonalnego i kulturowego” (SO 2.2). Całkowity budżet projektu wynosi 136 111,80 EUR, z czego 108 889,43 EUR to dofinansowanie z EFRR.
Dlaczego teraz? Obie miejscowości mają silne atuty - klimat, lasy, wody i borowiny - ale w globalnym wyścigu o uwagę turystów potrzebują mocniejszej, wspólnej narracji i nowoczesnych narzędzi promocji. W Druskiennikach w 2023 r. odnotowano 375 823 odwiedzających, a w Supraślu samo Muzeum Ikon przyciągnęło 50 062 osoby; projekt ma te wyniki podbić i utrwalić trend wzrostowy.
Jakie są produkty projektu? Przede wszystkim wspólny, około 3-minutowy film promocyjny w stylu spotu telewizyjnego, w którym wystąpił, m.in. bardzo dobrze wszystkim znany z serii filmów Jacka Bromskiego, pt. „U Pana Boga…” grający w niej księdza - Krzysztof Dzierma. Oprócz filmu powstał zestaw krótkich „reelsów”, pokazujących najciekawsze miejsca i zabytki obu kurortów. Ich dystrybucja obejmie strony i profile partnerów oraz prezentacje podczas wydarzeń branżowych. Drugim filarem są praktyczne przewodniki turystyczne: wydanie papierowe oraz wspólna aplikacja mobilna na Androida i iOS. Aplikacja to ok. 90 podstron, w tym 70 ze ścieżkami audio - kompendium tras, historii, kultury i „miejsc, które wypada znać”, ułatwiające planowanie dnia w uzdrowisku i okolicach. W celu zapoznania się ze wspomnianymi powyżej materiałami promocyjnymi prosimy o zeskanowanie dołączonego QR Code.
Trzeci element to wymiana wiedzy. W dniach 20 - 21 maja bieżącego roku w Druskiennikach odbyła się pierwsza konferencja zaplanowana w ramach projektu, natomiast w dniach 25-26 listopada odbyła się druga z konferencji – tym razem w Supraślu. W obu konferencjach wzięli udział przedstawiciele obu partnerów. Gminę Supraśl w Druskienikach reprezentowała grupa 20 osób. Taka sama liczebnie grupa z Druskienik odwiedziła Supraśl. W każdym z wydarzeń wzięło udział łącznie ponad 60 uczestników. Wśród tych osób byli przedstawiciele samorządów, organizacji turystycznych, stowarzyszeń i fundacji, lokalnych przedsiębiorców i innych osób oraz podmiotów związanych z branżą turystyczną. Podczas wspólnych spotkań omówiono wspólne konteksty uzdrowisk, powiązania historyczne, podobieństwa w produktach turystycznych i możliwe obszary współpracy. Zainicjowano dialog między samorządem lokalnym a organizacjami na temat wspólnego marketingu regionalnego. W ramach warsztatów i wizji lokalnych przedstawiciele obu uzdrowisk zapoznali się z wzajemnymi ofertami turystycznymi. Wydarzenia sprzyjały zawiązaniu nowych kontaktów między samorządem lokalnym a prywatnymi firmami. Podczas konferencji w Supraślu zaprezentowano premierowo produkty promocyjne powstałe w ramach projektu.
Współpraca transgraniczna to nie tylko promocja, ale i długotrwały efekt: formalna umowa partnerów, wspólne utrzymanie i aktualizacja aplikacji oraz kontynuacja działań po zakończeniu finansowania. Wskaźnik projektu zakłada utrzymanie współpracy instytucji po jego zamknięciu - to gwarancja, że produkty nie „znikną z półek”, lecz będą realnie pracować na rzecz regionu.
Co zyska odbiorca? Turysta dostanie przejrzyste narzędzia do odkrywania obu kurortów: inspirujący film, krótkie klipy, poręczny przewodnik i aplikację, które pomogą ułożyć dzień między zabiegami a spacerem. Przedsiębiorcy - większą widoczność oferty i ruch klientów; społeczności lokalne - nowe kontakty, wydarzenia i impuls gospodarczy. A Supraśl i Druskienniki - spójny, nowoczesny wizerunek regionu zdrowia, kultury i czystej przyrody.
„Health resorts treasures” to zaproszenie, by zobaczyć uzdrowisko szerzej: jako miejsce, w którym borowina z Podsokołdy spotyka się z mineralnymi wodami Niemna, a tradycja - z dobrym projektowaniem usług. Jeśli kochacie ciszę lasu, ścieżki nad rzeką, muzea, kuchnię pogranicza i mądrze pojęty odpoczynek - śledźcie efekty projektu, sięgnijcie po przewodnik i pobierzcie aplikację. Skarby uzdrowisk są bliżej, niż myślicie.