BZP: Dostawa, montaż i uruchomienie symulatora do nauki spawania do siedziby Zamawiającego w lokalizacji: Centrum Spawalnictwa, 44-100 Gliwice, ul. Błogosławionego Czesława 16-18
20.11.2025
2025/BZP 00545021/01
Sieć Badawcza Łukasiewicz - Górnośląski Instytut Technologiczny
Dane ogłoszeniodawcy znajdują się w treści ogłoszenia.
Ogłoszenie o zamówieniu
Dostawy
Dostawa, montaż i uruchomienie symulatora do nauki spawania do siedziby Zamawiającego w lokalizacji: Centrum Spawalnictwa, 44-100 Gliwice, ul. Błogosławionego Czesława 16-18
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego
1.2.) Nazwa zamawiającego: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Górnośląski Instytut Technologiczny
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 000026867
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Karola Miarki 12-14
1.5.2.) Miejscowość: Gliwice
1.5.3.) Kod pocztowy: 44-100
1.5.4.) Województwo: śląskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL229 - Gliwicki
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: sekretariat@git.lukasiewicz.gov.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: https://git.lukasiewicz.gov.pl
1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - osoba prawna, o której mowa w art. 4 pkt 3 ustawy (podmiot prawa publicznego)
1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Inna działalność
Badania i prace rozwojowe
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Dostawa, montaż i uruchomienie symulatora do nauki spawania do siedziby Zamawiającego w lokalizacji: Centrum Spawalnictwa, 44-100 Gliwice, ul. Błogosławionego Czesława 16-18
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-b9e7be12-b0b7-4b14-837d-a8f912584959
2.5.) Numer ogłoszenia: 2025/BZP 00545021
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2025-11-20
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Nie
2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://platformazakupowa.pl/pn/git3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: 8.1. Wykonawca zamierzający złożyć ofertę zobowiązany jest zapoznać się z instrukcjami dla Użytkowników (Wykonawców) Platformy przetargowej - dostępnymi pod adresem https://platformazakupowa.pl/strona/45-instrukcje oraz zaakceptować regulamin korzystania z Platformy przetargowej dostępny pod adresem: https://platformazakupowa.pl/strona/1-regulamin.8.4. Wsparcia technicznego w zakresie działania Platformy przetargowej udziela jej dostawca, tj. Open Nexus Sp. z o. o., Bolesława Krzywoustego 3, 61-144 Poznań, pod numerem telefonu 22 101 02 02, cwk@platformazakupowa.pl.8.5. Sposoby złożenia oferty za pośrednictwem Platformy przetargowej oraz potwierdzenia złożenia oferty (w zależności od wyboru opcji z logowaniem lub bez logowania), zostały opisane w Instrukcjach użytkowników Platformy przetargowej.
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Komunikacja pomiędzy Zamawiającym, a Wykonawcami odbywać się będzie jedynie drogą elektroniczną w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (t.j. Dz.U. 2024 r. poz. 1513 z póź.zm.).
• Preferowaną drogą komunikacji jest Platforma Zakupowa:
https://platformazakupowa.pl/pn/git
• Ponadto dopuszcza się wykorzystanie poczty elektronicznej:
ilona.mielewska@git.lukasiewicz.gov.pl
9.1. Ofertę należy sporządzić zgodnie z wymaganiami specyfikacji warunków zamówienia – pod rygorem odrzucenia oferty. Ofertę należy sporządzić na załączonym do SWZ druku - formularz ofertowy lub przy zachowaniu jego treści - załącznik nr 1 do SWZ wraz z załącznikiem nr 1a – Opis oferowanego sprzętu.
9.2. Postępowanie jest prowadzone w języku polskim, dokumenty sporządzone w języku obcym, należy składać wraz z tłumaczeniem na język polski.
9.4. Oferta wraz z załącznikami musi być sporządzona w formie elektronicznej i podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (tzw. e-dowód osobisty) - przez osobę/y uprawnione lub upoważnioną/e (na podstawie pełnomocnictwa) do reprezentowania Wykonawcy - pod rygorem nieważności.
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE. L.2016. 119.1 z 04.05.2016, str. 1), dalej „RODO”, informuję, że:
27.1 administratorem Pani/Pana danych osobowych jest: Sieć Badawcza Łukasiewicz - Górnośląski Instytut Technologiczny, 44-100 Gliwice ul. Karola Miarki 12-14.
27.2 w sprawach związanych z ochroną danych osobowych można kontaktować się z Inspektorem ochrony danych osobowych w GIT 44-100 Gliwice ul. Karola Miarki 12-14 – Adam Cichuta kontakt: e-mail: adam.cichuta@git.lukasiewicz.gov.pl telefon: 32 2582 041 w 33
27.3 Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c RODO w celu związanym z przedmiotowym postępowaniem o udzielenie zamówienia publicznego pn. „Dostawa, montaż i uruchomienie symulatora do nauki spawania do siedziby Zamawiającego w lokalizacji Centrum Spawalnictwa, 44-100 Gliwice, ul. Błogosławionego Czesława 16-18”, prowadzonym w trybie podstawowym bez negocjacji, zgodnie z art. 275 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1320 z póź.zm), dalej PZP;
27.4 odbiorcami Pani/Pana danych osobowych będą osoby lub podmioty, którym udostępniona zostanie dokumentacja postępowania w oparciu o art. 18 oraz art. 74 ust. 1 ustawy PZP;
27.5 Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane, zgodnie z art. 78 ust. 1 ustawy PZP, przez okres 4 lat od dnia zakończenia postępowania o udzielenie zamówienia, a jeżeli czas trwania umowy przekracza 4 lata, okres przechowywania obejmuje cały czas trwania umowy; z zastrzeżeniem obowiązujących przepisów prawa i regulacji obowiązujących u Zamawiającego;
27.6 obowiązek podania przez Panią/Pana danych osobowych bezpośrednio Pani/Pana dotyczących jest wymogiem ustawowym określonym w przepisach ustawy PZP, związanym z udziałem w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego; konsekwencje niepodania określonych danych wynikają z ustawy PZP;
27.7 w odniesieniu do Pani/Pana danych osobowych decyzje nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany, stosowanie do art. 22 RODO; posiada Pani/Pan:
na podstawie art. 15 RODO prawo dostępu do danych osobowych Pani/Pana dotyczących**;
na podstawie art. 16 RODO prawo do sprostowania Pani/Pana danych osobowych ***;
na podstawie art. 18 RODO prawo żądania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych z zastrzeżeniem przypadków, o których mowa w art. 18 ust. 2 RODO ****;
prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, że przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO; nie przysługuje Pani/Panu:
w związku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usunięcia danych osobowych;
prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO;
na podstawie art. 21 RODO prawo sprzeciwu, wobec przetwarzania danych osobowych, gdyż podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
27.8 nie przysługuje Pani/Panu:
a) w związku z art. 17 ust. 3 lit. b, d lub e RODO prawo do usunięcia danych osobowych;
b) prawo do przenoszenia danych osobowych, o którym mowa w art. 20 RODO;
c) na podstawie art. 21 RODO prawo sprzeciwu, wobec przetwarzania danych osobowych, gdyż podstawą prawną przetwarzania Pani/Pana danych osobowych jest art. 6 ust. 1 lit. c RODO.
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: DZ/0270/ZP-23/2025
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest dostawa, montaż i uruchomienie symulatora do nauki spawania dla czterech osób szkolących się (4 stanowiska), w tym trzy stanowiska do spawania ręcznego oraz jedno stanowisko do spawania zrobotyzowanego i ręcznego, do siedziby Zamawiającego w lokalizacji: Centrum Spawalnictwa, 44-100 Gliwice, ul. Błogosławionego Czesława 16-18.
Urządzenie przeznaczone jest do wirtualnej nauki spawania z rozszerzoną rzeczywistością. Pozwala na symulację procesu spawania w rozszerzonej rzeczywistości.4.6. Oferowany przedmiot zamówienia powinien być:
1/ fabrycznie nowy – rok produkcji 2025, bez znamion użytkowania oraz powinien być kompletny i pełnowartościowy;
2/ powinien spełniać wymagania jakościowe i właściwości określone przez Zamawiającego oraz producenta danego wyrobu;
3/ powinien odpowiadać minimalnym parametrom technicznym, jakościowym i funkcjonalnym oraz nie może być gorszy technicznie i jakościowo niż podano w opisie przedmiotu zamówienia – parametry muszą być na poziomie (równoważne) lub lepsze od podanych w opisie przedmiotu zamówienia. Ich zastosowanie w żaden sposób nie wpłynie negatywnie na prawidłowe funkcjonowanie rozwiązań technicznych/funkcjonalnych przewidzianych w opisanych parametrach sprzętów, urządzeń i wyposażenia.
4/ powinien gwarantować funkcjonalność i niezawodność wykorzystania w zakresie swego przeznaczenia;
5/ dostarczony przedmiot zamówienia winien posiadać: deklaracje zgodności CE (oznakowanie umieszczone na wyrobie, na dowód, że oznakowany produkt spełnia wymagania dyrektywa UE), atesty/aprobaty dopuszczające do użytku.
4.7. Wykonawca w ramach realizacji przedmiotu zamówienia jest zobowiązany we własnym zakresie i w cenie Umowy do:
1/ dostawy przedmiotu zamówienia do miejsca wskazanego przez Zamawiającego w treści SWZ.
2/ rozładunku przedmiotu zamówienia;
3/ wniesienia i ustawienia we wskazanym miejscu;
4/ montażu, instalacji i rozruchu oraz ustawienia urządzeń - przystosowanie do istniejącej infrastruktury;
5/ przeprowadzenia szkolenia/instruktażu dla min. 5 pracowników (użytkowników symulatorów) bezpośrednio po uruchomieniu stanowiska, w wymiarze nie mniejszym niż 10 godzin, w języku polskim, z obsługi i eksploatacji urządzeń, umożliwiającego sprawną i samodzielną obsługę, przez personel szkoleniowy Wykonawcy.
6/ ponoszenia odpowiedzialności za szkody wobec osób trzecich, powstałe w wyniku wykonywania czynności związanych z realizacją przedmiotu zamówienia.
7/ zapewnienia na terenie montażu przedmiotu zamówienia w granicach przekazanych przez Zamawiającego należyty ład, porządek, przestrzeganie przepisów BHP i Ppoż.
8/ posiadania w całym okresie obowiązywania Umowy ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej w zakresie prowadzonej działalności związanej z dostawą, obejmującej także, do wysokości sumy gwarancyjnej nie mniejszej niż 300 000,00 PLN lub pod limitu, odpowiedzialność cywilną za szkody związane z wprowadzeniem produktu do obrotu oraz przedłożenia Zamawiającemu dowodu zawarcia umowy ubezpieczenia, warunków odpowiedzialności ubezpieczyciela oraz dowodu opłacenia składki.
Powyższy zakres przedmiotu zamówienia jest realizowany we własnym zakresie i własnym staraniem Wykonawcy. Cena winna uwzględniać kompleksowe wykonanie wymaganego zakresu zamówienia.
4.2.6.) Główny kod CPV: 34152000-7 - Symulatory szkoleniowe
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
34150000-3 - Symulatory
39162200-7 - Pomoce i artykuły szkoleniowe
39162110-9 - Sprzęt dydaktyczny
31700000-3 - Urządzenia elektroniczne, elektromechaniczne i elektrotechniczne
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Nie
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 2 miesiące
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 90
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
inne.4.3.5.) Nazwa kryterium: okres gwarancji i rękojmi za wady
4.3.6.) Waga: 10
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Tak
5.2.) Fakultatywne podstawy wykluczenia:
Art. 109 ust. 1 pkt 4
Art. 109 ust. 1 pkt 6
Art. 109 ust. 1 pkt 9
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.
O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się Wykonawcy, którzy nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz spełniają warunki udziału w postępowaniu określone w ogłoszeniu o zamówieniu oraz SWZ. Wykonawcy do oferty dołączają oświadczenie o niepodleganiu wykluczeniu i spełnieniu warunków udziału w postępowaniu. 1. zdolność do występowania w obrocie gospodarczym;Zamawiający nie wymaga potwierdzenia powyższego warunku.
2. uprawnienia do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej;
Zamawiający nie wymaga potwierdzenia powyższego warunku.
3. sytuacja ekonomiczna lub finansowa;
Zamawiający nie wymaga potwierdzenia powyższego warunku.
4. zdolność techniczna lub zawodowa.
4.1. O zamówienie może się ubiegać Wykonawca, który wykaże, że posiada wiedzę i doświadczenie, co należycie udokumentuje, tj. wykaże, że nie wcześniej niż w okresie ostatnich trzech lat, a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy – w tym okresie, dostarczył co najmniej 2 (dwa) symulatory spawania, o wartości minimum 200 000,00 zł brutto każdy.
• Zamawiający zastrzega, że w sytuacji składania oferty przez dwa lub więcej podmiotów (Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia) oraz analogicznie w sytuacji, gdy Wykonawca będzie polegał na zasobach innego podmiotu, na zasadach określonych w art.118 ustawy, warunek o którym wyżej mowa musi zostać spełniony w całości przez Wykonawcę (jednego z Wykonawców wspólnie składającego ofertę) lub podmiot, na którego zdolności w tym zakresie powołuje się Wykonawca – brak możliwości tzw. sumowania doświadczenia.
• Jeżeli Wykonawca powołuje się na doświadczenie w realizacji dostaw, wykonywanych wspólnie z innymi Wykonawcami, wówczas w wykazie dostaw zobowiązany jest podać jedynie te dostawy w których wykonaniu Wykonawca ten bezpośrednio uczestniczył, a w przypadku świadczeń powtarzających się lub ciągłych, w których bezpośrednio uczestniczył lub uczestniczy. W przypadku wskazania przez Wykonawcę, w celu wykazania spełniania warunków udziału, waluty inna niż PLN, w celu jej przeliczenia stosowany będzie: średni kurs NBP na dzień publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych.
Zamawiający wymaga, aby w/w dostawy zostały wykonane należycie.
4.2. O zamówienie może się ubiegać Wykonawca, który wykaże, że dysponuje lub będzie dysponować co najmniej 1 (jedną ) osobą zdolną do wykonania przeszkolenia personelu Zamawiającego, w zakresie eksploatacji i obsługi dostarczonego symulatora spawania, która posiada Certyfikat Międzynarodowego Inżyniera Spawalnika (IWE) lub producenta urządzenia uprawniający do realizacji szkoleń w tym zakresie.
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.8.) Wykaz przedmiotowych środków dowodowych:
Przedmiotowe środki dowodowe składane wraz z ofertą - dokumenty wymagane od Wykonawcy na potwierdzenie zgodności oferowanych dostaw z wymaganiami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia :1. Karty katalogowe producenta, lub inna dokumentacja równoważna potwierdzająca spełnienie wymaganych minimalnych parametrów przez zaoferowany przez Wykonawcę symulator spawalniczy zgodnie z opisem oferowanego sprzętu stanowiącym załącznik nr 1a do Formularza ofertowego.
2. Deklarację zgodności i /lub certyfikatu CE i/lub certyfikatów jednostek notyfikowanych, które brały udział w procedurze oceny zgodności wyrobu jeżeli dostarczane urządzenie jest objęte obowiązkiem ich posiadania.
8.1. Karty katalogowe producenta, lub inna dokumentacja równoważna potwierdzająca spełnienie wymaganych minimalnych parametrów przez zaoferowany przez Wykonawcę symulator spawalniczy zgodnie z opisem oferowanego sprzętu stanowiącym załącznik nr 1a do Formularza ofertowego.
Postępowanie jest prowadzone w języku polskim, dokumenty sporządzone w języku obcym, należy składać wraz z tłumaczeniem na język polski.
5.9.) Zamawiający przewiduje uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych: Tak
5.10.) Przedmiotowe środki dowodowe podlegające uzupełnieniu po złożeniu oferty:
1. Karty katalogowe producenta, lub inna dokumentacja równoważna potwierdzająca spełnienie wymaganych minimalnych parametrów przez zaoferowany przez Wykonawcę symulator spawalniczy zgodnie z opisem oferowanego sprzętu stanowiącym załącznik nr 1a do Formularza ofertowego.2. Deklarację zgodności i /lub certyfikatu CE i/lub certyfikatów jednostek notyfikowanych, które brały udział w procedurze oceny zgodności wyrobu jeżeli dostarczane urządzenie jest objęte obowiązkiem ich posiadania.
5.11.) Wykaz innych wymaganych oświadczeń lub dokumentów:
Postępowanie jest prowadzone w języku polskim, dokumenty sporządzone w języku obcym, należy składać wraz z tłumaczeniem na język polski.SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Nie
6.7.) Zamawiający przewiduje unieważnienie postępowania, jeśli środki publiczne, które zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie całości lub części zamówienia nie zostały przyznane: Nie
SEKCJA VII - PROJEKTOWANE POSTANOWIENIA UMOWY
7.1.) Zamawiający przewiduje udzielenia zaliczek: Nie
7.3.) Zamawiający przewiduje zmiany umowy: Tak
7.4.) Rodzaj i zakres zmian umowy oraz warunki ich wprowadzenia:
1. Strony przewidują możliwość dokonania zmiany zawartej Umowy w przypadku, gdy konieczność wprowadzenia zmian wynika z okoliczności, których nie można było przewidzieć w chwili zawarcia Umowy, tj. spowodowanych:1) zmianą powszechnie obowiązujących przepisów prawa - w takim zakresie, w jakim będzie to niezbędne w celu dostosowania postanowień Umowy do zaistniałego stanu prawnego lub faktycznego,
2) siłą wyższą – rozumianą jako wystąpienie zdarzenia nadzwyczajnego, zewnętrznego, którego nie dało się uniknąć nawet przy zachowaniu najwyższej staranności, a które uniemożliwia Wykonawcy wykonanie jego zobowiązania w całości lub w części. W razie wystąpienia siły wyższej Strony zobowiązane są dołożyć wszelkich starań w celu ograniczenia do minimum opóźnienia w wykonywaniu swoich zobowiązań umownych, powstałego na skutek działania siły wyższej.
3) Wyjątkowo niesprzyjającymi i nieprzewidzianymi warunkami fizycznymi
2. Ponadto Zamawiający dopuszcza możliwość wskazanych poniżej zmian istotnych postanowień umownych:
a. okoliczności nieprzewidywalnych, których Zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć, o ile zmiana nie modyfikuje ogólnego charakteru Umowy a wzrost ceny spowodowany każdą kolejną zmianą nie przekracza 50% wartości pierwotnej Umowy (art. 455 ust. 1 pkt 4) ustawy Prawo zamówień publicznych).
3. Zmiana istotnych postanowień Umowy wymaga zgody obu Stron wyrażonej na piśmie w formie aneksu do Umowy pod rygorem nieważności. Zmiany istotnych postanowień Umowy nie mogą naruszać przepisów art. 454 ustawy PZP.