BZP: Dostawa paliw płynnych
13.12.2025
2025/BZP 00597337/01
Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Gospodarstwo Rybackie Niemodlin
Dane ogłoszeniodawcy znajdują się w treści ogłoszenia.
Ogłoszenie o zamówieniu
Dostawy
Dostawa paliw płynnych
SEKCJA I - ZAMAWIAJĄCY
1.1.) Rola zamawiającego
Postępowanie prowadzone jest samodzielnie przez zamawiającego
1.2.) Nazwa zamawiającego: Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Gospodarstwo Rybackie Niemodlin
1.4) Krajowy Numer Identyfikacyjny: REGON 530561490
1.5) Adres zamawiającego
1.5.1.) Ulica: Zamkowa 3
1.5.2.) Miejscowość: Niemodlin
1.5.3.) Kod pocztowy: 49-100
1.5.4.) Województwo: opolskie
1.5.5.) Kraj: Polska
1.5.6.) Lokalizacja NUTS 3: PL524 - Opolski
1.5.7.) Numer telefonu: +48774606 372
1.5.9.) Adres poczty elektronicznej: grniemodlin@katowice.lasy.gov.pl
1.5.10.) Adres strony internetowej zamawiającego: www.niemodlin.katowice.lasy.gov.pl
1.6.) Rodzaj zamawiającego: Zamawiający publiczny - inna państwowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej
1.7.) Przedmiot działalności zamawiającego: Środowisko
SEKCJA II – INFORMACJE PODSTAWOWE
2.1.) Ogłoszenie dotyczy:
Zamówienia publicznego
2.2.) Ogłoszenie dotyczy usług społecznych i innych szczególnych usług: Nie
2.3.) Nazwa zamówienia albo umowy ramowej:
Dostawa paliw płynnych
2.4.) Identyfikator postępowania: ocds-148610-4f6c1a7f-5817-4375-806c-f5b50b3bd51e
2.5.) Numer ogłoszenia: 2025/BZP 00597337
2.6.) Wersja ogłoszenia: 01
2.7.) Data ogłoszenia: 2025-12-13
2.8.) Zamówienie albo umowa ramowa zostały ujęte w planie postępowań: Tak
2.9.) Numer planu postępowań w BZP: 2025/BZP 00144994/02/P
2.10.) Identyfikator pozycji planu postępowań:
1.2.2 Dostawa paliw płynnych
2.11.) O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, o których mowa w art. 94 ustawy: Nie
2.14.) Czy zamówienie albo umowa ramowa dotyczy projektu lub programu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej: Nie
2.16.) Tryb udzielenia zamówienia wraz z podstawą prawną
Zamówienie udzielane jest w trybie podstawowym na podstawie: art. 275 pkt 1 ustawy
SEKCJA III – UDOSTĘPNIANIE DOKUMENTÓW ZAMÓWIENIA I KOMUNIKACJA
3.1.) Adres strony internetowej prowadzonego postępowania
https://platformazakupowa.pl/pn/lasy_niemodlin/proceedings3.2.) Zamawiający zastrzega dostęp do dokumentów zamówienia: Nie
3.4.) Wykonawcy zobowiązani są do składania ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oświadczeń oraz innych dokumentów wyłącznie przy użyciu środków komunikacji elektronicznej: Tak
3.5.) Informacje o środkach komunikacji elektronicznej, przy użyciu których zamawiający będzie komunikował się z wykonawcami - adres strony internetowej: Środkiem komunikacji elektronicznej jest oprogramowanie spełniające wymagania opisane w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 grudnia 2020 r. w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania
informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie (Dz. U. 2020 r. poz. 2452) zaimplementowane w ramach platformy: https://platformazakupowa.pl/ dostępnej pod adresem internetowym https://platformazakupowa.pl/transakcja/1236290
oraz poczta elektroniczna grniemodlin@katowice.lasy.gov.pl z zastrzeżeniem, że złożenie oferty następuje wyłącznie przy użyciu platformy https://platformazakupowa.pl/
3.6.) Wymagania techniczne i organizacyjne dotyczące korespondencji elektronicznej: Wykonawca zamierzający wziąć udział w niniejszym postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego, musi posiadać konto na platformie https://platformazakupowa.pl/.
Założenie konta jest możliwe pod adresem https://platformazakupowa.pl/ i jest bezpłatne. Po założeniu konta Wykonawca uzyskuje dostęp do modułu komunikacyjnego, złożenia/wycofania oferty. Instrukcja składania ofert dla Wykonawców zostały określone w SWZ rozdział 8 i 11.
Wymagania techniczne portalu https://platformazakupowa.pl/ zostały określone w Regulaminie Internetowej Platformy zakupowej platformazakupowa.pl Open Nexus Sp. z o.o.
Skrócona instrukcja dla Wykonawców dostępna jest po kliknięciu na stronie ekranu głównego portalu zakładki: Instrukcje użytkownika
Zamawiający dopuszcza formaty danych określone w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 21 maja 2024 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 773).
W celu minimalizacji problemów związanych ze składaniem dokumentów w formie elektronicznej Zamawiający zaleca elektroniczne sporządzenie oferty i zapisanie jej w formacie PDF oraz podpisanie kwalifikowanym podpisem elektronicznym w formacie PAdES lub zapisanie oferty w formacie PDF i złożenie jej w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
3.8.) Zamawiający wymaga sporządzenia i przedstawienia ofert przy użyciu narzędzi elektronicznego modelowania danych budowlanych lub innych podobnych narzędzi, które nie są ogólnie dostępne: Nie
3.12.) Oferta - katalog elektroniczny: Nie dotyczy
3.14.) Języki, w jakich mogą być sporządzane dokumenty składane w postępowaniu:
polski
3.15.) RODO (obowiązek informacyjny): Informacje dotyczące RODO zawiera rozdział 19 SWZ
3.16.) RODO (ograniczenia stosowania): Informacje dotyczące RODO zawiera rozdział 19 SWZ
SEKCJA IV – PRZEDMIOT ZAMÓWIENIA
4.1.) Informacje ogólne odnoszące się do przedmiotu zamówienia.
4.1.1.) Przed wszczęciem postępowania przeprowadzono konsultacje rynkowe: Nie
4.1.2.) Numer referencyjny: OT.270.16.2025
4.1.3.) Rodzaj zamówienia: Dostawy
4.1.4.) Zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania: Nie
4.1.8.) Możliwe jest składanie ofert częściowych: Nie
4.1.13.) Zamawiający uwzględnia aspekty społeczne, środowiskowe lub etykiety w opisie przedmiotu zamówienia: Nie
4.2. Informacje szczegółowe odnoszące się do przedmiotu zamówienia:
4.2.2.) Krótki opis przedmiotu zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest dostawa benzyny bezołowiowej i oleju napędowego dla pojazdów użytkowanych w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Lasy Państwowe Gospodarstwo Rybackie Niemodlin, zwanych dalej „paliwem”.
Szacunkowe ilości i asortyment paliw, będących przedmiotem dostaw zostały określone w załączniku nr 1 do SWZ - Opis przedmiotu zamówienia.
Paliwa będące przedmiotem zamówienia muszą spełniać wymogi jakościowe określone w:
- ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o systemie monitorowania i kontrolowania jakości paliw (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1209 z późn. zm.),
- rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 26 czerwca 2024 roku w sprawie wymagań jakościowych dla paliw ciekłych (Dz. U. z 2024r., poz. 1018 z późn. zm.),
- Polskich Normach: PN-EN 228 dla benzyn, PN-EN 590 dla oleju napędowego lub równoważnych.
Dostawy będą polegały na tankowaniu paliwa z legalizowanych dystrybutorów do pojazdów służbowych lub kanistrów/zbiorników, sukcesywnie, w miarę potrzeb Zamawiającego. Stacje paliw Wykonawcy muszą spełniać wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 24 lipca 2023 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, bazy i stacje gazu płynnego, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz.U. 2023 r. poz. 1707).
Tankowanie pojazdów i maszyn odbywać się będzie na stacjach paliw czynnych całodobowo siedem dni w tygodniu, wyłącznie z zapewnieniem bezgotówkowego rozliczenia transakcji przy użyciu elektronicznych kart tankowania (kart paliwowych) obowiązujących na terenie całego kraju.
Elektroniczna karta wystawiona musi być na numer rejestracyjny pojazdu lub nazwę maszyny Zamawiającego. Karta służyć będzie wyłącznie do zakupu paliwa. Karty muszą być zabezpieczone kodem PIN i obejmować okres do końca realizacji umowy.
W przypadku zgłoszenia przez Zamawiającego utraty karty, Wykonawca zobowiązany jest do jej natychmiastowej blokady. W terminie 10 dni kalendarzowych od dnia przekazania Wykonawcy zgłoszenia o utraconej karcie tankowania, Wykonawca dostarczy Zamawiającemu kartę zamienną. Koszty kart zamiennych ponosi Zamawiający.
Zamawiający informuje, że wg stanu na miesiąc grudzień 2025 r. posiada łącznie 20 pojazdów i maszyn, dla których należy wydać karty (po jednej karcie dla każdego pojazdu i każdej maszyny). W przypadku zwiększenia liczby posiadanych pojazdów lub wymiany pojazdów, Wykonawca zobowiązany jest do bezpłatnego wystawienia dodatkowych kart.
Szacunkowa ilość kart paliwowych wymaganych w okresie realizacji zamówienia wynosi 20 sztuk.
4.2.6.) Główny kod CPV: 09100000-0 - Paliwa
4.2.7.) Dodatkowy kod CPV:
09132100-4 - Benzyna bezołowiowa
09134100-8 - Olej napędowy
4.2.8.) Zamówienie obejmuje opcje: Tak
4.2.9) Rodzaj i maksymalna wartość opcji oraz okoliczności skorzystania z opcji:
Zamawiający przewiduje możliwość skorzystania z Opcji w przypadku wystąpienia potrzeby zwiększenia zakresu rzeczowego dostaw stanowiących przedmiot zamówienia.Zamawiający jest uprawniony nabyć u Wykowany dodatkową ilość paliw stanowiących przedmiot zamówienia (dalej: Opcja). Przedmiotem opcji mogą być wszystkie lub niektóre z paliw objętych zamówieniem. Rozliczenie nastąpi na podstawie cen jednostkowych wskazanych w ofercie oraz ilości rzeczywiście wykonanych przez Wykonawcę usług. Zamawiający nie jest zobowiązany do skorzystania z dostaw w ramach Opcji, a Wykonawcy nie służy roszczenie o ich zamówienie. Dostawy będące przedmiotem Opcji mogą obejmować do 40% wartości przedmiotu zamówienia.
4.2.10.) Okres realizacji zamówienia albo umowy ramowej: 36 miesiące
4.2.11.) Zamawiający przewiduje wznowienia: Nie
4.2.13.) Zamawiający przewiduje udzielenie dotychczasowemu wykonawcy zamówień na podobne usługi lub roboty budowlane: Nie
4.3.) Kryteria oceny ofert
4.3.1.) Sposób oceny ofert: Przy wyborze ofert Zamawiający będzie się kierował następującymi kryteriami oceny ofert:
1. Cena - 60%
2. Wysokość stałego rabatu od ceny benzyny 95-oktanoweji i oleju napędowego - 40 %
4.3.2.) Sposób określania wagi kryteriów oceny ofert: Punktowo
4.3.3.) Stosowane kryteria oceny ofert: Kryterium ceny oraz kryteria jakościowe
Kryterium 1
4.3.5.) Nazwa kryterium: Cena
4.3.6.) Waga: 60
Kryterium 2
4.3.4.) Rodzaj kryterium:
inne.4.3.5.) Nazwa kryterium: Wysokość stałego rabatu od ceny benzyny 95-oktanoweji i oleju napędowego
4.3.6.) Waga: 40
4.3.10.) Zamawiający określa aspekty społeczne, środowiskowe lub innowacyjne, żąda etykiet lub stosuje rachunek kosztów cyklu życia w odniesieniu do kryterium oceny ofert: Nie
SEKCJA V - KWALIFIKACJA WYKONAWCÓW
5.1.) Zamawiający przewiduje fakultatywne podstawy wykluczenia: Nie
5.3.) Warunki udziału w postępowaniu: Tak
5.4.) Nazwa i opis warunków udziału w postępowaniu.
W postępowaniu mogą brać udział Wykonawcy, którzy spełniają warunki udziału w postępowaniu dotyczące:1. Uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej, o ile wynika to z odrębnych przepisów:
Warunek ten zostanie uznany za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże, że posiada koncesję na obrót paliwami ciekłymi wydaną przez Urząd Regulacji Energetyki zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2024 r. poz. 266 ze zm.).
2. Zdolności technicznej lub zawodowej:
Warunek ten zostanie uznany za spełniony, jeśli Wykonawca wykaże, że dysponuje na terytorium Rzeczpospolitej Polski:
• minimum 1 stacją benzynową na terenie Niemodlina, oddaloną nie dalej niż 7 km od budynku Zamawiającego, zlokalizowanego przy ulicy Zamkowej 3 w Niemodlinie,
• minimum 1 stacją benzynową na terenie Kuźni Raciborskiej, oddaloną nie dalej niż 10 km od oddziału zamiejscowego Zamawiającego, zlokalizowanego w miejscowości Babice, ul. Rybacka 1.
• minimum 1 stacją benzynową w każdym mieście wojewódzkim,
• minimum 10 stacjami benzynowymi na terenie każdego województwa
(z wyłączeniem ww. stacji benzynowej w mieście wojewódzkim)
- na których Zamawiający będzie mógł dokonywać zakupów paliw przy pomocy elektronicznej karty tankowania (karty paliwowej) wystawionej na maszynę lub numer rejestracyjny pojazdu Zamawiającego. Wyżej wymienione stacje benzynowe muszą być czynne w każdy dzień tygodnia, 24 godziny na dobę.
5.5.) Zamawiający wymaga złożenia oświadczenia, o którym mowa w art.125 ust. 1 ustawy: Tak
5.6.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie niepodlegania wykluczeniu: W celu wstępnego potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu Wykonawca składa wraz z Ofertą oświadczenie, o którym mowa w art. 125 PZP, tj. oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia, sporządzone zgodne ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do SWZ.
5.7.) Wykaz podmiotowych środków dowodowych na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu: W celu wstępnego potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu Wykonawca składa wraz z Ofertą oświadczenie, o którym mowa w art. 125 PZP, tj. oświadczenie o spełniania warunków udziału w postępowaniu, sporządzone zgodne ze wzorem stanowiącym załącznik nr 3 do SWZ.
5.8.) Wykaz przedmiotowych środków dowodowych:
Zamawiający nie wymaga złożenia przedmiotowych środków dowodowych.5.9.) Zamawiający przewiduje uzupełnienie przedmiotowych środków dowodowych: Nie
5.11.) Wykaz innych wymaganych oświadczeń lub dokumentów:
1. Oferta musi być sporządzona od rygorem nieważności w formie elektronicznej,tj. postaci elektronicznej opatrzonej kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub
w postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Oferta musi być sporządzona w języku polskim, podpisana przez osobę upoważnioną.
2. Wykonawcy ponoszą wszelkie koszty związane z przygotowaniem i złożeniem oferty.
3. Wykonawcy złożą ofertę zgodnie ze wszystkimi wymaganiami określonymi w SWZ.
4. W terminie składania ofert określonym w pkt 12.1. SWZ Wykonawca zobowiązany jest złożyć Zamawiającemu Ofertę zawierającą:
a) formularz Oferty (sporządzony wg wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do SWZ);
b) oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia i spełnianiu warunków udziału
w postępowaniu (sporządzone wg wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do SWZ);
c) oświadczenie podmiotu udostępniającego zasoby o niepodleganiu wykluczeniu
i spełnianiu warunków udziału w postępowaniu (sporządzone wg wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do SWZ) (składane – o ile dotyczy);
d) oświadczenia o których mowa w pkt 7.3. lit. c) i e), w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia;
e) zobowiązanie podmiotu udostępniającego zasoby do oddania Wykonawcy do dyspozycji niezbędnych zasobów na potrzeby realizacji zamówienia lub inny podmiotowy środek dowodowy potwierdzający, że Wykonawca realizując zamówienie, będzie dysponował niezbędnymi zasobami tych podmiotów zgodnie z pkt 7.2. SWZ, jeżeli Wykonawca wykazując spełnienie warunków udziału
w postępowaniu polega na zdolnościach lub sytuacji innych podmiotów;
f) pełnomocnictwo lub inny dokument potwierdzający umocowanie do reprezentowania Wykonawcy, jeżeli w imieniu Wykonawcy działa osoba, której umocowanie do jego reprezentowania nie wynika z dokumentów, o których mowa w pkt 11.4. lit. h) SWZ, sporządzone, pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej lub postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (składane – o ile dotyczy);
g) pełnomocnictwo lub inny dokument potwierdzający umocowanie dla pełnomocnika ustanowionego przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia do reprezentowania ich w postępowaniu albo do reprezentowania
w postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego, jeżeli ofertę składają Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia, sporządzone pod rygorem nieważności, w formie elektronicznej lub postaci elektronicznej opatrzonej podpisem zaufanym lub podpisem osobistym (składane – o ile dotyczy);
h) odpis lub informacja z Krajowego Rejestru Sądowego, Centralnej Ewidencji
i Informacji o Działalności Gospodarczej lub innego właściwego rejestru w celu potwierdzenia, że osoba działająca w imieniu Wykonawcy jest umocowana do jego reprezentowania. Wykonawca nie jest zobowiązany do złożenia dokumentów,
o których mowa w zdaniu poprzednim, jeżeli Zamawiający może je uzyskać za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, o ile Wykonawca dostarczy dane umożliwiające dostęp do tych dokumentów;
i) dokumenty, o których mowa w pkt 11.4. lit. f) oraz h) SWZ dla osoby działającej
w imieniu podmiotu udostępniającego Wykonawcy zasoby na zasadach określonych w art. 118 PZP (składane – o ile dotyczy);
SEKCJA VI - WARUNKI ZAMÓWIENIA
6.1.) Zamawiający wymaga albo dopuszcza oferty wariantowe: Nie
6.3.) Zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną: Nie
6.4.) Zamawiający wymaga wadium: Nie
6.5.) Zamawiający wymaga zabezpieczenia należytego wykonania umowy: Nie
6.6.) Wymagania dotyczące składania oferty przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia:
1. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia przy uwzględnieniu poniższych warunków:a) żaden z Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia nie może podlegać wykluczeniu z postępowania,
b) w przypadku Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia Zamawiający dopuszcza, aby warunek dotyczący uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej.
lit. b) spełniał co najmniej jeden z Wykonawców, który zrealizuje dostawy, do których realizacji te uprawnienia lub zdolności są wymagane,
c) warunek dotyczący zdolności technicznej lub zawodowej, o którym mowa
w pkt. 6.1. lit. d) może być spełniony łącznie przez Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia,
d) w przypadku, o którym mowa w pkt 6.3. lit. b), Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia, na podstawie art. 117 ust. 4, dołączą do oferty oświadczenie, z którego wynika, które dostawy wykonają poszczególni Wykonawcy,
e) wszyscy Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia będą ponosić odpowiedzialność solidarną za wykonanie umowy,
f) Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia wyznaczą spośród siebie Wykonawcę kierującego (lidera), upoważnionego do zaciągania zobowiązań, otrzymywania poleceń oraz instrukcji dla i w imieniu każdego, jak też dla wszystkich partnerów,
g) Zamawiający może w ramach odpowiedzialności solidarnej żądać wykonania umowy w całości przez lidera lub od wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia łącznie lub każdego z osobna.
2. W przypadku oferty Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (konsorcjum):
a) w formularzu Oferty należy wskazać firmy (nazwy) wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia;
b) oferta musi być podpisana w taki sposób, by wiązała prawnie wszystkich Wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia. Osoba podpisująca ofertę musi posiadać umocowanie prawne do reprezentacji. Umocowanie musi wynikać z treści pełnomocnictwa załączonego do oferty – treść pełnomocnictwa powinna dokładnie określać zakres umocowania;
c) oświadczenie o braku podstaw wykluczenia z postępowania oraz o spełnianiu warunków udziału w postępowaniu potwierdzające spełnienie warunków udziału w postępowaniu w zakresie, w jakim każdy z Wykonawców wykazuje spełnianie warunków udziału w postępowaniu (załącznik nr 3 do SWZ) składa każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie wraz z ofertą;
d) oświadczenie o aktualności informacji zawartych w oświadczeniu,
o którym mowa w art. 125 ust. 1 PZP, w zakresie podstaw wykluczenia
z postępowania, (załącznik nr 4 do SWZ) składa każdy z Wykonawców wspólnie ubiegających się o zamówienie na wezwanie, o którym mowa w ppkt 7.1.2.;
e) w sytuacji, o której mowa w pkt 6.3. lit. b) Wykonawcy wspólnie ubiegający się o udzielenie zamówienia dołączają do oferty oświadczenie, z którego wynika, które dostawy wykonają poszczególni Wykonawcy (jeżeli dotyczy) – (Zamawiający rekomenduje wykorzystać oświadczenie znajdujące się w formularzu Oferty);